Communicatie en vrije tijd voor personen met een handicap

Bij heel wat instanties kan je genieten van kortingen en terugbetalingen voor bepaalde communicatie- of vrijetijdsvoorzieningen.

Personen met een handicap kunnen rekenen op diverse sociale tarieven voor communicatie en allerlei voordelen voor sport-, cultuur- en vrijetijdsactiviteiten: van BlueAssist, je kabelabonnement, je abonnement voor telefoon, gsm en internet tot een European Disability Card.

BlueAssist

BlueAssist helpt mensen die moeite hebben om een eenvoudige vraag te stellen, bijvoorbeeld omdat ze een verstandelijke beperking of beginnende dementie hebben. Met behulp van BlueAssist-kaartjes of de BlueAssist-app voor smartphones kunnen ze hun vraag aan anderen tonen.

Kabelabonnement

Sommige kabelmaatschappijen geven aan personen met een handicap korting op het kabelabonnement. Het al dan niet toekennen van dit sociaal tarief is niet wettelijk vastgelegd en is dus afhankelijk van de kabelmaatschappij. 

Telefoon, gsm en internet

Het sociaal tarief is een korting op abonnementen voor telefonie, gsm of internetaansluiting. Je kunt slechts van één sociaal tarief (telefoon, gsm of internet) gebruikmaken binnen hetzelfde huishouden. 

0800 22 800

  • 0486 19 1999
  • 1999 via je BASE gsm-nummer (gratis!)

  • 02 745 95 00 via vast toestel
  • 5000 via mobiel toestel (gratis!)

0800 84 000

0800 66 051

078 50 50 50

European Disability Card

Personen met een handicap kunnen op vertoon van de European Disability Card (EDC) genieten van voordelen bij allerlei sport-, cultuur- en vrijetijdsactiviteiten. De kaart wordt gratis op naam afgeleverd en is telkens geldig voor vijf jaar. Aangezien de kaart geldt als bewijs dat je erkend bent als een persoon met een handicap kan ze ook van pas komen in (crisis)situaties waar je hulp nodig hebt.