Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Prenatale voorbereiding

Om spontaan en vlot te bevallen, ben je beter goed voorbereid en geïnformeerd. Als je weet wat er gebeurt, wat het normale verloop is, waar je naartoe zult gaan, ben je geruster en maak je minder adrenaline aan. Om vlotte weeën te hebben, kun je die adrenaline best missen. Zorg daarom dat je leert wat een goede ademhaling is, hoe je je kunt ontspannen tijdens de golf van weeën, hoe je kunt omgaan met pijn. 

Blijven bewegen

Voor een gezonde zwangerschap zonder veel ongemakjes, is het belangrijk in een goede conditie te verkeren, zowel lichamelijk als mentaal. Onder invloed van bepaalde hormonen verzwakken spieren in het lichaam. Banden en ligamenten rekken uit. Je kunt ongemakken voorkomen door te blijven bewegen en aandacht te hebben voor je lichaam. 

Bekkenbodemspieren trainen

Tracht ook voldoende aandacht te hebben voor een goede houding en train vooral je bekkenbodemspieren dagelijks. Veel vrouwen behouden na hun bevalling klachten van stressincontinentie of het moeilijk kunnen ophouden van de urine bij inspanningen, niezen of lachen. Deze klachten zijn te vermijden door dagelijks die bekkenbodem te oefenen, zowel na de zwangerschap als bij het ouder worden. 

Begeleiding

Hoe je je voorbereidt op de bevalling, bepaal je zelf. Onderneem iets wat aansluit bij je interesses of wat haalbaar is voor jou. Er zijn vele mogelijkheden en nog meer mensen die je daarin kunnen begeleiden. Je kunt onder meer terecht bij een kinesist(e) voor prenatale oefeningen. 

Tarieven voor pre- en postnatale oefeningen bij een kinesist vind je op www.cm.be/skoebidoe.