Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Fitness

Fitness wordt vaak in verband gebracht met doorgedreven krachttraining of een ideaal figuur. Toch is fitness in de eerste plaats gericht op het verbeteren van de gezondheid.

Een goed fitness-programma bestaat uit drie hoofdcomponenten: een cardio-, kracht- en lenigheidstraining.

  • In het cardiogedeelte wordt het hart getraind. Dit kan via wandelen, fietsen, aerobics of steppen. Het belangrijkste is dat je tijdens het oefenen vlot kunt blijven praten.
  • De krachttraining is erop gericht over het hele lichaam een steviger spiermassa te ontwikkelen. Hierdoor verlopen dagelijkse activiteiten gemakkelijker.
  • De lenigheidstraining zorgt ervoor dat spieren en gewrichten soepel bewegen.

Waarom fitnessen?

  • Verbeteren van de conditie.
  • Daling van de bloeddruk.
  • Sneller recupereren.
  • Verbetering van de lenigheid.
  • Soepelere gewrichten en sterkere spieren.
  • Verbetering stressbestendigheid en concentratievermogen.
  • Afslanken.
  • Individueel en in groep mogelijk.

Hoe begin je eraan?

  • Vraag advies aan je arts als je lange tijd inactief was.
  • Volg een programma onder deskundige begeleiding zodat je op eigen ritme conditie kunt opbouwen en aan je gezondheid kunt werken.
  • Start niet met te zware oefeningen. Het risico op blessures verhoogt en de kans dat je motivatie vermindert, wordt groter.
  • Luister naar de signalen van je lichaam en stop onmiddellijk als je pijn voelt.