Je browser ondersteunt geen JavaScript of JavaScript is uitgeschakeld.

Sporten in warme ruimtes

Er bestaan een aantal mogelijkheden om te sporten in warme ruimtes. De bekendste zijn bikram-yoga en sporten in een warmtecabine

Wie in een warme ruimte sport zweet enorm. Velen vragen zich dan ook af of deze sporten gezond zijn.

Algemeen kan je stellen dat sporten in warme ruimtes even gezond is als sporten op kamertemperatuur. Maar het is belangrijk om je grenzen te kennen.


Bikram-yoga

Bikram-yoga omvat een serie van 26 yogahoudingen, uitgevoerd in een kamer waar de temperatuur 38 à 40 graden bedraagt. 

De oefeningen zijn steeds dezelfde. Een sessie duurt ongeveer anderhalf uur

Bikram-yoga is erg intensief, waardoor je veel zweet. Het is dan ook belangrijk om voldoende te drinken, zowel voor als tijdens de les. 

Ben je hartpatiënt, dan bespreek je het best met je arts of deze vorm van yoga geschikt is voor jou. 

Sporten in een warmtecabine

Om te sporten in een warmtecabine wordt een trainingsprogramma opgesteld dat je uitvoert in een infraroodcabine die verwarmd is tot 38 graden. Je voert de oefeningen liggend uit. Je hoofd blijft buiten de cabine.

Gemiddeld train je per sessie ongeveer een halfuur

Omdat men ligt, kunnen ook mensen met gewrichtsklachten sporten in een warmtecabine.

Voordelen

  • Bij sporten in een warme ruimte ben je vlugger opgewarmd, al blijft een opwarming noodzakelijk. 
  • Je spieren zijn flexibeler waardoor de kans op blessures vermindert. 
  • Door de aangename temperatuur voel je minder spierpijn
  • De afvalstoffen uit je lichaam worden beter afgevoerd omdat je veel zweet. 

Nadelen

  • Zowel bikram-yoga als sporten in een warmtecabine is relatief duur
  • Je kan tijdens het sporten in een warme ruimte gemakkelijker duizelig worden of flauwvallen, vooral omwille van vochttekort
  • Sporten in een warme ruimte is een grotere belasting voor het hart
  • Doordat je minder snel je grenzen voelt kan je te ver gaan en blessures oplopen. 
Ga ook naar
CM-diensten en
-voordelen