Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Beginnen bewegen bij overgewicht

Wie last heeft van overgewicht start het best met minder belastende activiteiten zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Tijdens een uurtje wandelen verbrand je gemiddeld 175 kcal. Wie een uurtje stevig doorstapt, verbrandt gemiddeld 250 kcal. 

Een geleidelijke opbouw garandeert het beste resultaat. Je kunt het gemakkelijker volhouden, je ontwikkelt meer spierkracht en vermindert je kans op blessures. Bij het lopen worden de enkels en knieën belast met de zogenaamde impactkrachten. Bij mensen met een doorsnee gewicht bedragen die 3,5 keer het lichaamsgewicht. Bij mensen met overgewicht loopt dat al gauw op tot vier keer het lichaamsgewicht. Wie 90 kg weegt, belast zijn knieën en enkels dus met 360 kg. Wie niet gewoon is te bewegen – en dat is vaak het geval bij mensen met overgewicht – heeft onvoldoende ontwikkelde spieren en verhoogt bij intensieve beweging daarom het risico op blessures.

Begin daarom met meer lichaamsbeweging in te bouwen in je dagelijkse activiteiten. Dagelijks minstens dertig minuten (eventueel te verdelen in drie blokjes van tien minuten of twee blokjes van vijftien minuten) matig intensief bewegen is een goede start.

Merk je dat je uithouding verbeterd is en je spieren en gewrichten goed getraind zijn, dan kun je ook voor andere sporten met meer beweegintensiteit kiezen zoals joggen of fitnessen. Intensievere beweegactiviteiten helpen je om meer gewicht te verliezen.

Kies voor beweegactiviteiten die je graag doet. Leer eens iets nieuws of spreek af met vrienden, familie of buren om samen te sporten. Je onderhoudt je sociale contacten, ervaart meer plezier aan bewegen en je houdt het gemakkelijker vol.