Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Bewegingsdriehoek

Voor een gezonde levensstijl is het belangrijk om voldoende te bewegen, minder te zitten en meer recht te staan. 

Om hiervoor aan de slag te gaan, kan je gebruik maken van de bewegingsdriehoek. Wat doe je het best?

Zit minder lang stil en beweeg meer

Bewegen is gezond en het is al even cruciaal dat je niet te lang aan één stuk stilzit. 

Doorbreek lange periodes van zitten regelmatig door recht te staan of een rondje te stappen.

Stap voor stap

Zit jij vaak lang en ononderbroken stil? Maak daar dan geleidelijk aan komaf mee. Begin met regelmatig - elk halfuur indien mogelijk - even recht te staan en te stappen.

Beweeg je daarnaast niet veel? Introduceer beetje per beetje beweging in je leven. Elk beetje beweging is beter dan niks. Elk minuutje telt! 

Ga elke dag voor een gezonde mix

Maak er een gewoonte van om zitten, staan en bewegen af te wisselen. 

Probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen tijdens je taken, bijvoorbeeld door te stappen op je werk. 

Beweeg daarnaast dagelijks een stukje met matige intensiteit: neem bijvoorbeeld de fiets naar het werk. 

Gooi je er nog een wekelijkse portie beweging aan hoge intensiteit tegenaan, dan speel je volop de gezondheidskaart uit. Vergeet niet om je spieren ook wekelijks te trainen en zo te versterken. 

Varieer waar je beweegt en minder zit

Hou je ogen open voor kansen om minder te zitten en meer te bewegen. Beperk je niet tot je vrije tijd, maar denk er ook aan wanneer je onderweg of thuis bent, of aan je bureau of op school zit. 

Ruil minder gezonde keuzes in voor gezonde gewoontes

Zit je vaak lang stil? Kom geregeld van je stoel af en sta even recht of maak een ommetje. Of kies een andere vorm van beweging: ga bijvoorbeeld fietsen in plaats van online te surfen. 

Is stilzitten niet zozeer een probleem voor jou, maar wil je actiever en fitter worden? Schakel dan een versnelling hoger: vervang dagelijkse licht intensieve activiteiten door matig intensieve bezigheden. Kuier niet langer, maar zet er stevig de pas in.

Voel je goed

Wissel jij zitten, staan en bewegen af in je dagelijkse leven? Dan hou je daar een goed en fit gevoel aan over. 

Maar die eerste stappen zijn moeilijk, net als volhouden. Bedenk daarom een beloning voor jezelf, die in je gezonde straatje past. Plan bijvoorbeeld een gezellig tripje met familie of vrienden. Geef jezelf een schouderklopje na een gezonde dag. 

En vooral: kies iets wat je graag en met volle overtuiging doet.

Denk vooruit en plan

Sluit deals met jezelf en anderen. Dat maakt het voor veel mensen gemakkelijker om ook echt minder te zitten en meer te bewegen. 

Bouw je plan op als volgt: 

  • Wat ga je doen (bv. ‘Ik kijk voortaan minder tv en ga meer wandelen’)?
  • Waar ga je het doen (bv. thuis en in de woonwijk)?
  • Wanneer ga je het doen en hoelang (bv. elke zaterdagmiddag een kwartier)? 
  • Wie helpt je hierbij of doe je het alleen? Samen bewegen werkt motiverend en is aangenamer. Zeker als gezin: zo spoor jij je kinderen aan en geef je het goede voorbeeld. 

Denk vooraf na over mogelijke moeilijkheden. En zoek oplossingen. Pak bv regenkledij voor op de fiets in, wanneer het bewolkt is.

Pas je omgeving aan

Richt je omgeving zodanig in dat je eerst naar de gezonde keuze grijpt. En bemoeilijk het voor jezelf om de minder gezonde optie te kiezen. 

Je kunt minder lang stilzitten en meer bewegen ‘uitlokken’. Leg bijvoorbeeld je wandelschoenen en jas vooraan in de kast, zodat je er op de dag van je wandeling minder gemakkelijk vanonder muist.