Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Balansdag

Iedereen maakt het wel eens mee: die plotse trek in een lekker pak friet met een heerlijke – maar calorierijke – saus, of de zin in een fris glaasje witte wijn, of een koele pint met bijhorende hapjes, of dat verjaardagsfeestje, of het dinertje in een leuk restaurant. Allemaal varianten van een ‘dagje meer’ als het over calorieën gaat. Met een balansdag zorg je ervoor dat dit niet uit de hand loopt.

Voor je gewicht is het geen ramp als je eens toegeeft aan calorierijke voedingsmiddelen of maaltijden. Je mag immers gerust genieten van eens ‘een dagje meer’. Een te streng dieet hou je immers niet vol. Het is belangrijk dat je je bewust bent van wat je eet en er ook van geniet. Als dat eens een dag calorierijker is, is dat geen probleem zolang je de dag nadien de draad terug opneemt. Dat kan je doen met een balansdag.

Op zo'n balansdag maak je bewuste keuzes. Je verbruikt de extra calorieën van een dagje meer door caloriearmer te eten en meer te bewegen. Door minder calorierijke voedingsmiddelen te gebruiken, kan je lichaam de extra’s van de dag ervoor verbruiken. En ook meer bewegen helpt je lichaam hierbij. Op die manier krijg je de energiebalans in evenwicht.