Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Energie-inname beheersen

Om de lichaamsfuncties op peil te houden is energie uit voeding nodig. Een energie-inname die groter is dan het energieverbruik brengt de balans uit evenwicht en doet het gewicht toenemen. Om af te vallen moet men dan ook minder energie innemen dan men verbruikt.

Een streng dieet volgen is echter geen goed idee: er is wel snel gewichtsverlies, maar dat is gedeeltelijk vocht en spiermassa. Het lichaam zal zich snel aanpassen onder meer door een daling van de stofwisseling waardoor men na het stoppen weer snel bijkomt.

Gezond vermageren met een normaal, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon gebaseerd op de principes van de voedingsdriehoek is makkelijker vol te houden. Je hoeft geen honger te lijden of al het lekkers van het menu te schrappen. Je gewicht komt op een gezonde manier opnieuw in balans. Bovendien levert die manier op langere termijn ook gezondheidswinst op.

Benodigde hoeveelheid calorieën

De energie die je binnenkrijgt uit voeding, wordt uitgedrukt in calorieën. 

Niet iedereen heeft dagelijks evenveel energie nodig. Wie veel beweegt, heeft meer calorieën nodig. En mannen verbruiken over het algemeen meer brandstof dan vrouwen. Gemiddeld gaan we uit van 2.000 kilocalorieën (kcal) voor vrouwen en 2.500 kcal voor mannen. 

Als je een gezond gewicht heb, blijf je met deze richtlijn aardig in balans. Af en toe op de weegschaal staan helpt je om dat in de gaten te houden. Hoeveel kcal een voedingsproduct bevat, kan je terugvinden op de verpakking.