Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Feiten en fabels over vermageren

Over vermageren doen nogal wat theorieën de ronde: dagelijks op de weegschaal staan helpt om te vermageren; hoe sneller je afvalt, hoe beter; als je vocht verliest, ben je vermagerd, ... Maar zijn dit nu feiten of fabels?

Is het aangewezen om je elke dag te wegen?

Wie zich dagelijks weegt, wordt geconfronteerd met kleine gewichtsschommelingen. De ene dag is er wat af; de volgende dag ben je een beetje bijgekomen ondanks je voorbeeldige inzet. Dit is verwarrend en soms demotiverend. 

Waar je op zo’n moment niet bij stilstaat is dat die verschillen veelal niet met vet, maar wel met vocht te maken hebben. Je vochtbalans verschilt immers dagelijks en is afhankelijk van wat je eet en drinkt. 

Je dagelijks wegen is dus geen goed plan. Het zal je ook niet helpen om overtollige kilo’s te verliezen, tenzij je er dagelijks een uur op en af springt en er een echte work-out van maakt. Een wekelijks rendez-vous met de weegschaal volstaat.

Verlies je enkel vet als je gewicht afneemt?

Het lichaam bestaat grotendeels uit water. Voedingsgewoonten of geneesmiddelen kunnen ervoor zorgen dat je lichaam meer of minder vocht vasthoudt. 

Zo kan je de ochtend na een avondje uit minder wegen. Maar dit betekent daarom niet dat je goed bezig bent. Alcohol zorgt er immers voor dat je meer vocht verliest, zodat het gewichtsverlies hieraan te wijten is en niet aan het verlies van vet.

Wist je trouwens dat spieren meer wegen dan vetweefsel? Als je meer spieren krijgt door te sporten en je gewicht blijft behouden, wil dit zeggen dat je vetgehalte is afgenomen. Hoewel je gewicht stabiel gebleven is, kan het zijn dat je lichaam strakker is geworden en je een maatje minder hebt.

Ben je goed bezig als je slechts een kilo per week afvalt?

Een halve tot een kilo gewichtsverlies per week is een hele prestatie. Om een kilo vet te verliezen, is namelijk een tekort van ongeveer zevenduizend kilocalorieën vereist. Om dit te bereiken kan je het best je verbruik verhogen door meer te bewegen en je inname verlagen door het aantal overbodige calorieën te beperken. 

Om tien kilo te verliezen, ben je al gauw een half jaar bezig. Daarom is het zinvol om realistische tussendoelen te bepalen. Zo kan je sneller een succeservaring bereiken, hetgeen je zelfvertrouwen geeft.

Moet je fanatiek focussen op je gewicht om succesvol te vermageren?

Als je gewicht de enige motivatie is, zal het moeilijk zijn om je goede gewoontes verder te zetten. Daarom is het belangrijk om ook te focussen op gedragsverandering en doelen te stellen die verder gaan dan kilo’s. 

Maak je doelen zo concreet mogelijk. 'Ik wil meer fruit eten' is bijvoorbeeld te abstract.
'Ik wil twee stukken fruit eten gedurende vijf dagen per week' is wel een concreet doel. 

Jezelf belonen na het behalen van een doelstelling kan je motivatie versterken. Een pak friet met mayonaise is evenwel geen goed idee als beloning.

Ben De Wit, voedingsdeskundige