Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Voedingsgewoonten aanpassen

  • Breng regelmaat in je voedingspatroon. Honger zorgt ervoor dat je gemakkelijker je toevlucht zoekt in snoep en snacks.
  • Sla geen enkele maaltijd over maar eet ook niet de hele dag door. Neem in plaats van twee grote maaltijden drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes. Vermijd zo snoepen tussendoor.
  • Leer opnieuw een natuurlijk hongergevoel ontwikkelen en luister ernaar.
  • Eet langzaam en kauw goed. Geniet meer van elke hap, dit bevordert de spijsvertering.
  • Pas je portie aan. Calorieën blijven calorieën ongeacht waar ze vandaan komen. Schep slechts een keer op. Zet het overblijvende eten weg, zodat je niets meer kunt bijnemen. Probeer te achterhalen in welke situaties je gemakkelijker naar calorierijk voedsel grijpt (bv. bij stress, verveling, emotioneel moeilijke momenten) en wees alert voor die situaties.
  • Lees aandachtig de informatie op de verpakking van voedingsmiddelen en vermijd zoveel mogelijk vetrijke producten.
  • Kies zoveel mogelijk voor vetarme bereidingen zoals stomen, wokken, grillen of garen in een microgolfoven in plaats van bakken of frituren.
  • Geef de voorkeur aan verse producten. Vermijd gepaneerde gerechten. Kant-en-klare producten en diepvriesmaaltijden zijn veelal vetrijk en bevatten veel zout.
  • Bereid regelmatig zelf een energiearm dessert. De meeste dessertjes in de handel bevatten veel suiker en zijn calorierijk.
  • Gebruik kruiden in plaats van vetrijke sauzen om je voeding op smaak te brengen.