Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Wetten van de traagheid

Niet alleen wat je eet, maar ook hoe je eet, speelt een rol bij het kilootjes minderen. Je maaltijd snel naar binnen werken is geen goed idee. 

Trage eters krijgen immers gemiddeld ongeveer 60 tot 70 kcal per maaltijd minder binnen dan mensen die snel eten. Omgerekend naar drie maaltijden komt dat neer op ongeveer 200 kcal per dag of bijna een kg gewichtsverlies per maand. Door traag te eten krijg je bovendien sneller een verzadigingsgevoel en krijgt je spijsvertering meer tijd om haar werk te doen.

Snelheid is eveneens een valkuil voor wie snel gewicht wil verliezen. Mensen volgen weleens een crashdieet, waarbij ze heel weinig eten. Hierdoor zet je lichaam een rem op je metabolisme. Je lichaam zal als een soort van overlevingsmechanisme heel zuinig omspringen met calorieën, met als gevolg dat je ook heel gemakkelijk weer bijkomt. Bovendien zijn crashdiëten niet houdbaar en vaak heel onevenwichtig.

Verandering gebeurt het best stapsgewijs: iedere stap, hoe klein ook, is belangrijk want hij zal je het nodige vertrouwen geven om verder te gaan. Stel om deze reden tussentijdse doelen op die je stap per stap aanpast en waardoor je jezelf tijdig een pluim kunt geven. Het dagboek van de Kilootje minder-coach kan je helpen om je vorderingen in kaart te brengen. Door stapsgewijs je eet- en beweegpatroon aan te pakken, kan je blijven genietenen vergroot je de kans dat je jouw streefgewicht nadien kunt behouden.