Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Fit door de menopauze

Tijdens de menopauze verandert je lichaam. Zowel het ouder worden als een verminderde oestrogeenproductie liggen aan de basis hiervan. 

Humeurschommelingen doen je grijpen naar een ongezonde hap, terwijl je lichaam in deze levensfase net minder calorieën nodig heeft. Daarnaast begint vet zich eerder op de buik te nestelen in plaats van op de heupen. Hierdoor komen vrouwen in deze overgangsperiode gemiddeld drie kilogram bij. 

En dit zijn helaas geen onschuldige kilo’s. Een grotere buikomtrek verhoogt immers het risico op aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2

Gelukkig is er een eenvoudige methode om deze kilo’s tegen te gaan: evenwichtig eten en meer bewegen. Dit geldt voor iedereen: zelfs vrouwen die reeds gezond leven, zullen een extra inspanning moeten doen. Maar hoe begin je daar nu aan? Waar haal je de motivatie? Onze tips helpen je zonder extra kilo’s voorbij de overgang.

Zoek een sport die je ligt

Een halfuurtje matig intensief bewegen per dag, dat is al voldoende om gezondheidswinst te boeken. Laat het geen straf zijn, maar zoek een activiteit die je leuk vindt. Wandelen, fietsen, zwemmen, dansen, … Keuze te over. Zo vermijd je niet alleen extra kilo’s en alle bijhorende risico’s, maar hou je ook je bloeddruk op peil.

Eet gezond en evenwichtig

Doorheen de jaren neemt je energieverbruik af. Vanaf 40 à 45 jaar heb je ongeveer tweehonderd calorieën minder nodig om op je gewicht te blijven. Een gezond, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon helpt je om je energie-inname te beheersen

Stel een realistisch doel

Tijdens de menopauze is het vaak moeilijk om je gewicht onder controle te houden. Lichamelijke veranderingen hebben ook effect op je gemoedstoestand. Wees daarom niet te streng voor jezelf. Begin met te proberen je gewicht onder controle te houden door gezonde voeding en beweging. Eens dat lukt, kun je streven naar gewichtsafname. Een halve kilo per week is een ideaal tempo.

Wees geduldig en laat je niet ontmoedigen

Lichaamsbeweging in je dagelijkse leven inbouwen, je voedingspatroon aanpassen. Het is een hele opgave. Laat je niet ontmoedigen als je niet meteen resultaat merkt. De snelheid waarmee je gewicht verliest hangt onder meer af van je startgewicht en de intensiteit van de sport die je koos.

Maak een weekschema

Een duidelijk plan biedt houvast. Maak een weekschema of vul in je agenda in. Duid aan wanneer je gaat sporten. Lijst ook op wat het menu van de dag wordt en welke gezonde tussendoortjes je voorziet. Twee keer vis per week, dagelijks twee stukken fruit, niet vaker dan één keer om de twee weken uit eten gaan: het zijn maar enkele tips.

Vraag steun aan je omgeving

Samen is leuker dan alleen. Vraag je partner, kinderen, buren of vrienden om samen te kiezen voor een gezonde levensstijl, ze zullen er tenslotte ook wel bij varen. Joggen met een groep vriendinnen, een stevige wandeling met je partner, lekker en gezond koken met de (klein)kinderen: aan ideeën geen gebrek.

Beloon jezelf

Je bent goed bezig, dat verdient een beloning. Geniet ervan. Door jezelf af en toe iets te gunnen, voel je je beter in je vel en kun je elke uitdaging aan. De menopauze gaat gepaard met lichamelijke veranderingen, maar dat maakt je niet minder vrouw. Ga shoppen, kies voor flaterende kleuren als je nieuwe kleren koopt, laat je verwennen in een schoonheidssalon. Of kies voor een heerlijke kop koffie bij een goed boek.

Jong geleerd is oud gedaan

Wacht niet tot je vijftigste om iets aan je gezondheid te doen. Door een gezonde levensstijl draag je zorg voor je hart, verlaag je je cholesterol en verbeter je je spijsvertering. Je beperkt je buikomtrek en blijft fit en gezond. Kortom, je levenskwaliteit verbetert op lange termijn. Een gezonde levensstijl, je kan er maar beter jong mee beginnen.