Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Gezond doorheen de werkdag

Bij een energiedip op het werk grijpen naar een snoepreep of frisdrank, dat overkomt ons allemaal wel eens. Veel mensen komen aan op het werk. Dat heeft te maken met ongezonde eetgewoontes, te weinig beweging en stress.

Zowel werkgevers als werknemers hebben een verantwoordelijkheid om dit te veranderen. Het gouden recept om kilo’s te verliezen blijft hetzelfde: evenwichtig eten en meer bewegen. 

Maar hoe eet je gezond op het werk? En wat kan je doen om tijdens je werkdag te bewegen? Vijftien tips opgedeeld in drie categorieën helpen je om gezond de dag door te komen op het werk.

Gezonde voeding

  • Vervang regelmatig koffie door een heerlijke kop thee of een fris glas water.
  • Neem voor je naar het werk vertrekt de tijd voor een ontbijt en maak hier een volwaardige maaltijd van.
  • Zorg voor gezonde tussendoortjes zoals yoghurt of fruit.
  • Wees origineel en trakteer bij je verjaardag je collega’s op een gezond borrelhapje, zoals kerstomaatjes, olijven of fruitsla.
  • Neem een herbruikbare drinkfles mee, zodat je gemakkelijk voldoende water kan drinken op het werk.
  • Neem een lunchpakket mee van thuis. Gebruik hiervoor donker brood als basis. Varieer in je beleg.
  • Neem in het bedrijfsrestaurant een extra kommetje groenten bij de maaltijd.

Bewegen

  • Maak tijdens je lunchpauze een wandeling of ga joggen.
  • Vermijd files en ga met de fiets of te voet naar het werk, eventueel in combinatie met trein of bus.
  • Neem de trap in plaats van de lift om naar je kantoor of een vergadering te gaan.
  • Parkeer je wagen op de verste plaats op het parkeerterrein.

Niet te lang stilzitten

  • Sta na een halfuurtje aan je bureau recht om een praatje te maken met een collega of een gezond tussendoortje te halen.
  • Telefoneer geregeld rechtstaand.
  • Ga naar een collega toe in plaats van mail of telefoon te gebruiken.
  • Overleg of brainstorm met je collega's al wandelend.