Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

'Minder buik'-plan voor mannen

Bij mannen stapelt extra lichaamsvet zich meestal op op de buik. Hierdoor lopen ze grotere gezondheidsrisico’s

Mannen verliezen evenwel gemakkelijker wat extra kilo’s dan vrouwen omdat ze bij eenzelfde activiteit meer calorieën verbranden. Dat hebben ze te danken aan een grotere spiermassa. De stofwisseling van spieren verbruikt in rust meer energie dan eenzelfde hoeveelheid vetweefsel.

Maar ook voor mannen gaat gewichtsverlies niet zonder inspanning. Zeven tips garanderen je alvast succes op weg naar ‘minder buik’.

Stel een realistisch doel...

Bepaal zelf hoeveel kilo’s je wil verliezen en binnen welke termijn. Een gewichtsverlies van ongeveer een halve kilo per week is een ideaal tempo om op lange termijn een gezond gewicht te krijgen en te behouden.

...met concrete stappen

Lijst voor jezelf op hoe je je doel wil bereiken en doe dat zo concreet mogelijk, bijvoorbeeld dagelijks minstens twee stukken fruit eten, maximaal een keer om de twee weken frieten, minstens drie keer in de week een halfuurtje extra bewegen.

Begin elke dag met een ontbijt

Een ontbijt geeft je meer energie in de voormiddag en helpt je de vet- en suikerrijke tussendoortjes links te laten liggen. Wie niet ontbijt, vergroot zijn kans op gewichtstoename.

Beweeg je buik weg

Buikvet verdwijnt gemakkelijker door te bewegen dan vet ter hoogte van heupen of dijen. Bovendien is bewezen dat hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je lichaam verbruikt. Wees ook hier realistisch. Neem de tijd om je conditie op te bouwen. Voor mensen met overgewicht is het al een mooie doelstelling om elke dag een halfuur te wandelen.

Weg met calorierijke knabbels voor tv

’s Avonds eten en drinken voor tv is vaak een gewoonte waarbij je niet meer stilstaat. Meestal zorgen deze hapjes en drankjes ongemerkt voor heel wat calorieën. Tenzij je natuurlijk gaat voor vers fruit of stukjes rauwe groenten.

Beperk alcohol

Een avondje stappen met vrienden is voor sommigen pas geslaagd als het rijkelijk is overgoten met alcohol. Een extraatje is uiteraard geen probleem zolang het geen dagelijkse gewoonte wordt. En ook op de avond zelf is het afwisselen van een glas alcohol met een glaasje water een slimme keuze. Water bevat geen calorieën en zorgt voor een verzadigingsgevoel. Water is dus niet alleen voor de vissen.

Eet vlees met mate

Een heerlijke steak of côte à l’os hoeft niet meteen 300 tot 400 gram te wegen om te smaken. Een dagelijkse portie van 100 tot 150 gram vlees of vis volstaat.