Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Tips voor thuis

Beweging

Kinderen en jongeren moeten per dag minstens een uur matig intensief bewegen. Dit mag ook in verschillende momenten verdeeld zijn. Buitenspelen, zwemmen, fietsen, wandelen zijn ideaal. Probeer je kind ook aan te moedigen om daarnaast nog tweemaal per week een leuke sport uit te oefenen zodat de fitheid verbetert.

  • Geef als ouder het goede voorbeeld en tracht zoveel mogelijk lichaamsbeweging in te bouwen in het dagelijkse leven.
  • Plan regelmatig beweegactiviteiten met het hele gezin. Wissel af in activiteit. Kies bij voorkeur activiteiten die kinderen graag doen en aangepast zijn aan hun mogelijkheden.
  • Maak goede afspraken met je kind over het aantal uren dat het per dag mag tv-kijken of computerspelletjes spelen.
  • Stimuleer kinderen om lid te worden van een sportclub of jeugdbeweging.

Voeding

  • Kies voor een gezonde voeding met een gevarieerd en regelmatig eetpatroon
  • Gebruik de voedingsdriehoek als leidraad voor het samenstellen van de maaltijden.
  • Bereid vooral volkorenproducten. Ze bevatten meer voedingsvezels en vitaminen dan de geraffineerde witte soorten. Je kind krijgt ook sneller een verzadigingsgevoel waardoor het minder eet.
  • Geef kinderen tot 4 jaar volle melkproducten omwille van de nood aan vetzuren en vitamine D. Daarna gebruiken ze beter halfvolle producten. Let evenwel op voor yoghurtdrankjes, chocolademelk en fruitkaasjes. Ze bevatten vaak te veel suiker.
  • Kies je vervangproducten voor vis en vlees, zorg er dan bij kinderen voor dat ze volwaardig worden vervangen.
  • Moedig je kind aan om voldoende te drinken, zowel na de maaltijd als tussendoor. Koffie en gewone thee zijn niet geschikt voor jonge kinderen. Kruidenthee (venkel, kamille, linde, …) kan wel. Wees matig in het gebruik van suiker. Af en toe kan je kiezen voor light-frisdranken bij oudere kinderen.

Aan tafel

  • Eet elke dag drie hoofdmaaltijden met veel groenten en fruit. De hoofdmaaltijden kan men tweemaal per dag aanvullen met een gezond tussendoortje.
  • Laat je kind de dag beginnen met een gezond ontbijt. Het kan zich gemakkelijker concentreren op school en heeft in de loop van de voormiddag minder trek.
  • Zorg voor een rustige omgeving tijdens de maaltijd. Laat je kind niet eten of drinken terwijl het iets anders doet zoals tv-kijken of computerspelletjes spelen. Wat een kind dan eet, werkt het zomaar naar binnen. Op die manier krijgt een kind ook vlugger zin in iets anders.
  • Bied nieuwe gezonde voeding verschillende keren aan zodat je kind het leert te smaken.
  • Schep kleinere hoeveelheden op het bord. Dring niet aan wat de hoeveelheden betreft. Stop wanneer een kind aangeeft dat het voldoende gegeten heeft.

Nog meer tips

  • Geef als beloning eens een compliment, knuffel of cadeautje, of doe een leuke activiteit in plaats van snoep of vet- en suikerrijke producten te geven.
  • Maak samen met je kind een gezonde maaltijd, een gezonde brooddoos of gezonde feesthapjes klaar.
  • Stel samen een boodschappenlijstje op. Overloop welke voedingsproducten je kind lekker vindt en welke ook aangekocht zullen worden. Vermijd bepaalde producten te verbieden, ze hebben altijd een grotere aantrekkingskracht. Je riskeert dan dat kinderen zich juist op die voedingsmiddelen gaan fixeren en ze in het geniep eten.
  • Maak duidelijke afspraken over het aantal snoepmomenten en de hoeveelheid frisdrank per week. Controleer niet te streng.
  • Haal snoep, koeken of chips in beperkte mate in huis. Snoep dat niet aanwezig is, wordt niet gegeten. Beperk ook de kant-en-klare maaltijden en –producten.
  • Wees niet bang om iets te weigeren. Je neemt als ouder de beslissingen in het belang van je kind. Geef uitleg zodat je kind weet waarom bepaalde regels gelden.
  • Vergelijk kinderen niet onderling. Naarmate kinderen opgroeien, zal ook hun voedingsinname veranderen.