Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Kinderen leren proeven

Eten je kinderen met evenveel smaak spruitjes, witloof en vis als pizza, frietjes en koekjes? 

Net zoals ze hebben leren stappen, moeten ze ook leren proeven en gestimuleerd worden om hun smaak te ontwikkelen. Het is geen gemakkelijk proces, maar het resultaat loont de moeite.

Waarom leren proeven?

Kinderen hebben een aangeboren voorkeur voor zoete smaken. Op de leeftijd van vier maanden ontwikkelen ze ook een voorkeur voor zoute smaken

Zure en bittere smaken zijn moeilijker. Kinderen raken doorgaans minder snel vertrouwd met bittere smaken omdat we hier een aangeboren afkeer voor hebben. Daarnaast is het ook genetisch bepaald in welke mate je de bittere smaak meer of minder proeft. 

Door kinderen te leren proeven, breng je niet alleen variatie in de voeding. Je zorgt er ook voor dat ze een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon ontwikkelen. Want hoe meer smaken kinderen lusten, hoe gezonder ze zullen eten. Bovendien is het veel gemakkelijker om een kind gezonde gewoonten aan te leren dan als volwassene ongezonde gewoonten af te leren.

Proefproces

Tijdens het proeven gebruiken we alle zintuigen: smaak-, reuk-, tastzin en gezichts-vermogen. Onze zintuigen werken voortdurend samen. Zo kan je niet proeven zonder je neus te gebruiken. Daarom proef je minder als je verkouden bent. Dit komt niet omdat je de smaak mist, wel omdat je neus verstopt is. Proeven heeft dus niet enkel te maken met smaken maar ook met ruiken, kijken en voelen. 

Een nieuwe smaak moet acht tot tien keer aangeboden worden vooraleer deze wordt herkend en gewaardeerd. Voedselvoorkeuren worden bovendien beïnvloed door de omgeving en veranderen naarmate de leeftijd.

Proeftips

  • Leer kinderen dat gezond eten lekker is en maak ze nieuwsgierig naar nieuwe voedingsmiddelen.
  • Beloon kinderen niet met een dessert of snoepje als hun bord leeggegeten is. Want dan bevestig je onrechtstreeks dat flink eten een zware taak is en leer je het op een verkeerde manier om gezond te eten. 
  • Respecteer het tempo van je kind bij het ontdekken van nieuwe smaken, zodat proeven geen negatieve ervaring wordt. 
  • Zorg bij het proeven voor een hartelijke sfeer aan tafel en maak van de maaltijd een plezierig moment. 
  • Laat je kind de vrijheid om het geproefde uit te spuwen als de smaak niet bevalt. De volgende keer zal het sneller geneigd zijn om nog eens te proeven.
  • Laat je kind meehelpen bij het verzamelen van ingrediëntende en de  bereiding van een maaltijd. Want als een kind zelf gekookt heeft, zal het gemakkelijk iets proeven.