Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Samen tafelen

Hoe en wat je als kind eet, heeft invloed op je later eetpatroon. Door als kind reeds gezond te eten, verminder je het risico op verschillende welvaartsziekten op latere leeftijd. 

Het gezin speelt dan ook een belangrijke rol bij het aanleren van gezonde eetgewoonten en tafelmanieren. Door als mama en papa het goede voorbeeld te geven zal je kind jouw gezond gedrag imiteren. Gezellig samen eten en goede voedingsgewoonten gaan hand in hand. Daarnaast geeft gezamenlijk tafelen de kans om te praten over de gebeurtenissen van de dag. Dit is het ideale moment om een goede band te ontwikkelen met je kinderen.

Tips

  • Laat je kinderen, een vijftal minuten voor jullie aan tafel gaan, weten dat het eten bijna klaar is. Zo kunnen ze hun spelletje op tijd afronden. 
  • Regelmaat is belangrijk voor je kinderen. Probeer dan ook zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip te eten. 
  • Zet tijdens de maaltijd de televisie uit. Ook spelen, tekenen of boekjes lezen, leiden de aandacht teveel af. Dit geldt zowel voor ouders als voor kinderen. 
  • Zorg voor een gezellige tafel. Laat je kinderen helpen om de tafel te dekken. Kleurige servetten, een mooi tafellaken of een bloemetje fleurt je tafel op. 
  • Schep de borden niet te vol. Een kind met weinig eetlust zal ontmoedigd worden door dit vol bord. Als het bord dan leeggegeten is kan je kind nog steeds bijvragen. 
  • Spruitjes, asperges, vis of broodkorstjes zijn niet de meeste geliefde voedingsmiddelen bij kinderen. Probeer deze smaken te combineren met een bekende en geliefde smaak. Kinderen moeten hun smaak nog ontwikkelen en moeten gemiddeld tien keer iets proeven voor ze iets lusten. 
  • Dwing je kind niet iets volledig op te eten dat het niet lust, een hapje proeven volstaat. 
  • Als ouder beslis je waar, wat en wanneer er gegeten wordt, je kind mag beslissen hoeveel het eet. 
  • Beloon of straf je kind niet omdat het zijn bord wel of niet heeft leeggegeten. Zo vermijd je dat je van eten een machtsmiddel maakt. 
  • Neem voldoende tijd voor de maaltijd, maar verwacht niet dat je kinderen heel lang blijven zitten. Twintig tot dertig minuten is lang genoeg.