Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Slaaptips

Zowel overdag als ’s avonds voor het slapengaan kun je ervoor zorgen dat je makkelijker de slaap kan vatten en beter doorslaapt.

Overdag

  • Kom zoveel mogelijk buiten
  • Geef jezelf regelmatig de tijd om even tot rust te komen. 
  • Let op je voeding. Gezonde en gevarieerde maaltijden geven je meer energie. 
  • Beweeg voldoende: wandel, zwem, werk in de tuin, … 
  • Let op je cafeïnegebruik. Dranken zoals koffie, thee, cola of energiedranken stimuleren je hersenen en werken dus ook in op je slaap. 

's Avonds

  • Schakel het laatste uur voor je naar bed gaat, je tablet, smartphone of computer uit. Deze schermen hebben vaak zo’n sterk licht dat ze je wakker maken of houden. 
  • Drink voor je gaat slapen geen alcohol meer. Het bezorgt je een onrustige nacht waardoor je ’s morgens niet voldoende uitgerust bent. 
  • Eet niet te laat en vermijd zware maaltijden vanaf zo’n twee uur voor het slapengaan. Zowel met een zware maag als met honger gaan slapen, kan je nachtrust verstoren. Heb je ’s avonds honger? Eet dan een lichte snack. 
  • Geef jezelf de tijd om je dag af te bouwen en doe ’s avonds vooral ontspannende activiteiten
  • Af en toe een bad nemen, helpt je te ontspannen voor het slapengaan. 
  • Rook niet vlak voor je gaat slapen. Van nicotine geraak je moeilijker in slaap. 
  • Kies voor vaste bedtijden op maat van jouw slaapbehoefte. Probeer zoveel mogelijk op te staan op hetzelfde uur. Dan word je ook ’s avonds rond hetzelfde uur slaperig. 
  • Bouw een vaste slaaproutine op. Zet bijvoorbeeld de tafel klaar voor de volgende morgen, doe je pyjama aan, poets je tanden en lees nog een stukje uit een ontspannend boek.
  • Ga pas slapen als je voldoende slaperig bent. Wil je partner bijvoorbeeld gaan slapen maar ben je zelf nog heel actief, dan blijf je beter nog even op tot je voldoende slaperig bent.