Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Volhouden

Regelmatig zullen er moeilijke momenten opduiken waarop de trek in een sigaret groot is. Het is goed om je hierop voor te bereiden en valkuilen proberen te vermijden.

Belonen

Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Jezelf af en toe belonen mag best. Probeer tijdens je stoppen-met-roken-proces plezierige gevoelens en gedachten bij jezelf op te wekken, bijvoorbeeld door dingen te ondernemen die je tof vindt.

Het is ook belangrijk dat je leert genieten van kleine dingen en momenten, bijvoorbeeld in plaats van je sigaretje na het ontbijt, een kop kruidenthee zetten, er heel bewust van drinken, het aroma ruiken, de warmte van de kop tussen je handen voelen en verschillende smaken proeven.

Zwakke momenten

Iedereen heeft wel eens een zwak moment. Als je toch eens een of twee sigaretten gerookt hebt, denk dan niet onmiddellijk dat alle moeite voor niets is geweest. Wees niet te hard voor jezelf maar leer uit je ervaringen. Ga daarom voor jezelf na waarom je toegegeven hebt aan de drang naar een sigaret, wat je toen dacht of voelde. Bedenk hoe je kunt reageren als je in dezelfde situatie terechtkomt.

Hervallen

Soms kan het gebeuren dat je na een tijd opnieuw begint te roken. Dat hoef je niet te beschouwen als een mislukking. Veel mensen stoppen pas definitief met roken na herhaalde pogingen. Als je dus opnieuw begint te roken, aarzel dan niet om ook weer te proberen om te stoppen. Uit je vorige pogingen heb je al veel geleerd en uiteindelijk zal het ook jou lukken om voorgoed die ongezonde en dure gewoonte uit je leven te bannen.