Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Verzorging

  • Hou bij lezen, schrijven en knutselen het boek, schrift of knutselmateriaal minstens 30 cm van de ogen.
  • Wissel regelmatig van activiteit. Ogen raken vermoeid als je te lang met hetzelfde bezig bent. Blijf bijvoorbeeld niet te lang aan de computer zitten.
  • Gebruik zoveel mogelijk natuurlijk licht. Dit is aangenamer en minder vermoeiend voor de ogen. In bed lezen kan als het leesvlak voldoende verlicht is (dus niet stiekem met een zaklamp onder de dekens). Bij te weinig licht moeten de ogen extra inspanning leveren en worden de oogspieren sneller vermoeid. Voortdurend lezen bij onvoldoende licht activeert bovendien de groei van de oogbol en zorgt ervoor dat het beeld niet meer op het netvlies valt maar ervoor.
  • Zorg voor voldoende licht. In een donkere ruimte is het contrast met een scherm groot en lijkt het licht extra intens. Hoewel het niet schadelijk is om in het donker naar tv te kijken of aan de computer te werken, is het toch aanbevolen om een kleine lichtbron aan te steken (liefst met spaarlamp) om zo het contrast tussen de lichtbron van de televisie (of de computer) en de duistere kamer te verminderen. Dit is minder vermoeiend voor de ogen. Zorg er wel voor dat de lamp niet in het scherm weerkaatst. Dit is immers extra vermoeiend.
  • Bescherm de ogen tegen (zon)licht door een donkere bril te dragen. Enkel in extreme omstandigheden kan zonlicht de ogen beschadigen, bijvoorbeeld als sneeuw het zonlicht weerkaatst. Het gevaar is het grootst midden op de dag als het zonlicht het meeste UV-stralen bevat en bij een combinatie van mist met verse sneeuw. De ogen kunnen ook verbranden als men direct in de zon of in blauw of groen licht kijkt.
  • Ga jaarlijks op controle bij de oogarts als je al een bril draagt.