Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Tandzorg

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Tandvriendelijke dranken

Ook wat je drinkt is belangrijk voor een gezond gebit.

  • Kies water. Als volwassene drink je het best 1,5 liter per dag, bij voorkeur water. Ook voor een gezond gebit is water de beste keuze. Hierin zit immers geen suiker en zuur. Ook ongezoete koffie, thee, melk en karnemelk zijn tandvriendelijk.

  • Beperk het drinken van gesuikerde frisdranken (bv. cola, thee, vruchtensiropen). Ze bevatten veel suikers en zuren. De suikers verhogen de kans op cariës; de zuren tasten het tandglazuur aan. Hoewel in lightfrisdranken suiker vervangen is door zoetstoffen (bv. aspartaam, stevia) blijven ze vrij zuur, waardoor het tandglazuur toch wordt aangetast.

  • Wees voorzichtig met dranken op basis van citroen- of pompelmoessap. Ook zij hebben een hoge zuurtegraad en tasten het tandglazuur aan.

  • Geef vers ongezoet fruitsap de voorkeur op kant-en-klare fruitsappen uit de handel. Deze zijn vrij zuur en bevatten nog steeds 10 procent suiker, zelfs al vermeldt het etiket dat er geen suikers zijn toegevoegd. Hierdoor werken ze cariës in de hand. Vers ongezoet fruitsap is weliswaar rijk aan (natuurlijke) suikers en zuren, maar levert veel vitaminen.

  • Andere dranken (beter niet dagelijks) drink je het best bij een maaltijd. Drink erna steeds wat water of melk.

Dranken in dalende volgorde van voorkeur

  • Water, koffie, thee (zonder suiker) 
  • Melk, soep, groentesap 
  • Gesuikerde melkproducten 
  • Ongezoet fruitsap 
  • Aangelengde siropen 
  • Light-frisdranken 
  • Fruitsap met toegevoegde suikers
  • Frisdranken 

De laatste twee dranken zijn zeer tandonvriendelijk