Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Tandzorg

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Tandvriendelijke voeding

Cariës wordt ook beïnvloed door je voeding en voedingsgewoonten.  

Vele suikerrijke snoepjes of snacks en suikerrijke dranken verspreid over de dag, zijn vaak de boosdoeners. Een zoet dessertje na de maaltijd doet minder kwaad dan een hele dag door snoepen.

Tips

  • Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot vier à vijf per dag. Een hele dag door eten en snoepen, houdt de zuurtegraad in de tandplak hoog, wat de kans op gaatjes vergroot. Twee tot drie uur tussen maaltijden en tussendoortjes geeft het glazuur de kans zich te herstellen van de zuuraanval.
  • Vermijd suikers buiten de maaltijden zoals frisdranken, pudding, siropen en koekjes. 
  • Kies tandvriendelijk tussendoortjes:
    • groenteknabbels (wortel, komkommer, tomaten); 
    • kaasblokjes;
    • vers fruit; 
    • amandelen, hazelnoten, walnoten, … (gebruik een notenkraker, niet je tanden); 
    • suikervrije kauwgom (met mate). 
  • Beperk zoetmiddelen zoals honing of siroop. 
  • Kauw goed tijdens het eten. Dat verhoogt de speekselproductie waardoor de zuren in de mond geneutraliseerd worden.

Goed om te weten

  • Een stukje kaas op het einde van de maaltijd heeft een beschermend effect. Het stimuleert de speekselproductie. Omdat kaas rijk is aan calcium en fosfor beperkt het ook de afbraak van tandglazuur. 
  • Zwarte chocolade bevat minder suiker dan melkchocolade of witte chocolade en is dus minder schadelijk voor het gebit.