Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Technieken

Ontspanningstechnieken zijn geen wondermiddelen maar hulpmiddelen om spanning te ontladen.

Je kan ze aanleren onder deskundige begeleiding en vaardigheden oefenen die een ontspannen gevoel oproepen.

Ademhalingsoefeningen

Een juiste manier van ademhalen is belangrijk om goed te kunnen ontspannen. De buikademhaling is hiervoor heel geschikt. Je trekt lucht in de longen door je buik uit te zetten. De borstkas blijft zo goed als onbeweeglijk. 

Door je te concentreren op je ademhaling kan je al een flink stuk tot rust komen.

  • Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen of zitten.
  • Voel de punten waar het lichaam de grond raakt.
  • Sluit de ogen of richt ze op de buik.
  • Leg de handen op de buik en voel hoe deze op en neer gaat.
  • Adem in door de buik uit te zetten en voel met de handen hoe de buik uitzet.
  • Adem uit en voel met de handen hoe de buik weer platter wordt.
  • Probeer ongeveer even lang uit te ademen als in te ademen.

Mindfulness

Met mindfulness train je jezelf om ieder moment bewust in het 'hier en nu' te leven en niet te piekeren over het verleden of de toekomst.

Visualisatie

Bij visualisatie roep je een ontspannen gevoel op door je een beeld of situatie voor te stellen waarvan je tot rust komt (bv. een dobberend bootje op zee, een zonnig strand).

Progressieve relaxatie volgens E. Jacobson

Bij progressieve relaxatie ontspan je spiergroep na spiergroep. Hierbij maak je gebruik van het verschil tussen spanning en ontspanning. Eerst wordt de aandacht gericht op een bepaalde spiergroep, nadien span je die spiergroep op om hem daarna opnieuw te ontspannen.

Autogene training volgens J.H. Schultz

Autogene training is een vorm van zelfhypnose. Je doet bepaalde uitspraken tegen jezelf over lichamelijke gewaarwordingen zoals het warm, zwaar en ontspannen worden van bepaalde lichaamsdelen. Je stelt je ook rustgevende situaties voor zoals rustig op een warm strand liggen.

Sofrologie

In de sofrologie worden westerse relaxatievormen en oosterse meditatietechnieken gecombineerd om de harmonie tussen lichaam en geest te bevorderen. Je wordt je bewuster van je eigen lichaam en de lichaamsbeleving, zodat je door een betere beheersing van het lichaam tot een betere beheersing van emoties kunt komen.

Eutonie

Met eutonie leer je een zo groot mogelijk evenwicht te bereiken. Dat kan door bewegingen bewust uit te voeren en verkeerde zithoudingen, slechte bewegingsgewoonten en verkrampingen van de spieren te corrigeren. Je leert ook ontdekken hoe je met gedachten en gevoelens omgaat en hoe dat inwerkt op lichamelijk gedrag.

Yoga

Letterlijk vertaald, betekent yoga 'meester over zichzelf', dat je jezelf in de hand hebt en zo gezond mogelijk bent. Dit begint met bewust loslaten van dingen die je bezighouden. De ademhaling en lichaamsoefeningen spelen daarbij een belangrijke rol. Deze zijn uiteindelijk een voorbereiding op de meditatie.

Meditatie

Bij meditatie berust alles op bewuste ontspanning, een rusten in het innerlijke, verhoogde zelfkennis, een stopzetten van de mallemolen van het denken. Er bestaan meerdere meditatietechnieken.

Tai-chi

Tai-chi bestaat uit een aantal eenvoudige, langzame, mooie en sierlijke lichaamsbewegingen die als een soort dans met elkaar zijn verbonden en dikwijls in open lucht worden uitgevoerd. Langzame bewegingen helpen te concentreren op de eenheid van lichaam en geest.