Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Op het werk

Dagelijks worden duizenden lunchboxen klaargemaakt. De boterhammen met hesp of kaas liggen voor de hand. Maar je kunt ook op een eenvoudige, lekkere en gezonde manier variëren en combineren zodat je elke middag weer uitkijkt naar je maaltijd. 

De voedingsdriehoek is hierbij de ideale gids. Evenwichtige lunchboxen bevatten immers producten uit de verschillende voedingsgroepen.

  • Neem brood als basis en kies bij voorkeur een donkere broodsoort.
    Koop ter afwissling regelmatig een andere broodsoort: volkorenbrood, roggebrood, wit brood, bruin brood, 7-granenbrood, notenbrood, …
  • Af en toe een sandwich of koffiekoek ter afwisseling kan best maar ze bevatten meer vet en minder essentiële voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen.
  • Varieer in beleg, want het hoeft niet altijd een paar sneetjes ham of kippenwit te zijn. Ook een paar schijfjes mozzarella, een sneetje gerookte zalm, een beetje tonijn of platte kaas met radijsjes kunnen heerlijk smaken.
    Wees wel alert voor het vaak hoge vetgehalte van sommige vlees- en kaassoorten.
    Een boterham met zoet beleg zoals confituur, honing of choco kan natuurlijk ook maar met mate. Ze brengen immers veel vet en/of suiker aan.
  • Beperk de hoeveelheid smeerpasta op de boterham. Een mespuntje minarine of margarine volstaat.
  • Neem ook eens een pasta- of rijstsalade mee. Ideaal om restjes van de vorige dag te verwerken. Je kunt pasta of rijst gemakkelijk combineren met gebakken kip, tonijn, garnalen, feta, gerookte vis, stukjes fruit, blokjes kaas of noten. Dressing of een (light)sausje neem je het best in een apart potje mee.
  • Matig de hoeveelheid mayonaise of andere sausjes.
  • Vergeet ook niet wat groentjes toe te voegen: een paar blaadjes sla, een paar schijfjes tomaat of komkommer, een paar radijsjes of kleine wortels zorgen meteen voor een frisse smaak. Neem ze apart mee en snijd ze ter plekke. Vers gesneden ogen en smaken ze lekkerder.
  • Eet als dessert een stuk vers fruit of een potje yoghurt (of combineer beide).