Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Concrete tips

  • Drink minstens 1,5 liter per dag. Water, ontvette bouillon, thee of koffie zonder suiker en lightfrisdranken (max. 0,5 liter per dag) brengen weinig of geen energie aan.
  • Kies bruin brood, rogge- of volkorenbrood, volle rijst en volkorenpasta in plaats van wit brood, witte rijst en pasta. De volkoren of bruine soorten zorgen voor een beter verzadigingsgevoel.
  • Eet groenten en fruit bij elk eetmoment. Dagelijks 300 gram groenten (tien eetlepels) en minstens twee tot drie stukken fruit zijn aanbevolen. Zorg binnen elke groep voor variatie zodat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Groenten en fruit zijn ook lekker als tussendoortje.
  • Kies voor magere of halfvolle melk en melkproducten in plaats van de volle variant. Ze bevatten minder vet.
  • Let op het vetgehalte van kaas. Vaste kaas met 20 of 30+ is een goede keuze. Gebruik kaas - ook magere - altijd met mate.
  • Eet geen te grote porties vlees. 100 gram per dag volstaat. Mager vlees van rund, paard, kalf, varken, wild of gevogelte zonder vel verdient de voorkeur.
  • Vervang vlees minstens een tot twee keer per week door vis.
  • Kies smeer- en bereidingsvetten arm aan verzadigde vetzuren.
  • Wees matig met het besmeren van boterhammen. Een mespuntje koelkastsmeerbare margarine of minarine volstaat. Een eetlepel bereidingsvet (olie, vloeibaar bak- en braadvet) per persoon volstaat voor het bereiden van een warme maaltijd.
  • Beperk gefrituurde gerechten tot een keer om de veertien dagen.
  • Vermijd warme sausen, slasausen en mayonaise. Vervang dressing en mayonaise door een eigen bereiding op basis van magere yoghurt.
  • Drink alcohol  met mate (max. een tot twee glazen per dag).
  • Suikerrijke producten zoals koekjes, taart, ijs, chocolade en frisdrank kun je beter beperken.
  • Kies voor gezonde tussendoortjes zoals vers fruit en yoghurt.