Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Tussendoortjes

Wie bij de hoofdmaaltijden voldoende eet, heeft eigenlijk geen tussendoortje(s) nodig. Zijn de hoofdmaaltijden onvolledig, kan een tussendoortje de maaltijd aanvullen

Een goed tussendoortje levert niet meer dan 100 à 150 kcal aan. Per dag neem je beter niet meer dan vijftien procent van je energie op uit tussendoortjes.

Voor kleuters en lagere schoolkinderen volstaan meestal twee tussendoortjes; voor jongeren drie. Ook volwassenen hebben baat bij een of meerdere tussendoortjes, zeker als - bijvoorbeeld door werkomstandigheden - de tijd tussen twee hoofdmaaltijden vijf tot zes uren bedraagt. Beperk evenwel het aantal tussendoortjes. Ze vormen een aanvulling en mogen je eetlust voor een volgende hoofdmaaltijd niet bederven. 

Gezonde keuzes zijn fruit, melkproducten, verse kaas of yoghurt met fruit, drinkyoghurt (opgelet voor de suiker!), ontbijtgranen in kleine porties en vezel-, rijst- of granenkoeken.

Maar er bestaan ook goedkopere alternatieven: vers fruit al dan niet in stukjes gesneden, gedroogde vruchten of noten, yoghurt aangelengd met wat melk of fruitsap, pudding, een belegde boterham.

Gebruik bij voorkeur een herbruikbare verpakking zoals een brooddoos, doos of beker met schroefdop of thermoskan.

Ga ook naar

CM-diensten en
-voordelen