Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Feiten en fabels over dranken

Is melk goed voor elk?

De jongste tijd is er heel wat discussie, maar zuivel hoort wel degelijk thuis in een gezonde voeding. In verhouding tot de energie (kilocalorieën) bevat melk veel essentiële voedingsstoffen. Melk is onze belangrijkste bron van calcium, het is rijk aan hoogwaardige eiwitten en een bron van de vitaminen B2 en B12 en de mineralen kalium en fosfor.

Dagelijks hebben we 900 milligram calcium nodig. Voor zestigplussers, jongeren en zwangere vrouwen is dat 1 200 milligram. Zonder melk of melkproducten kom je gemiddeld maar aan 300 tot 400 milligram per dag.

De gemiddelde aanbeveling is drie glazen (45 centiliter) melk of melkproducten zoals yoghurt en karnemelk. Magere en halfvolle melk(producten) krijgen de voorkeur. Verdraag je geen melk, dan zijn met calcium verrijkte sojaproducten een goed alternatief.

Kan een glas rode wijn per dag kwaad?

Een matig gebruik van alcohol kan het risico op bloedklonters en hart- en vaatziekten verminderen. Voor mannen gaat het om maximaal twee glazen bier (33 centiliter), wijn (15 cl) of sterke drank (3 cl) per dag. Voor vrouwen is dat één glas.

Scoort rode wijn beter dan andere alcoholische dranken? Daar zijn wetenschappers het niet over eens. Rode wijn bevat meer antioxidanten die mogelijk bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten. Maar de gunstige effecten kunnen ook het gevolg zijn van de gezondere levensstijl van wijnliefhebbers. Let wel, alcohol heeft ook heel wat negatieve gezondheidseffecten.

Bevat een glas vers geperst fruitsap evenveel suiker als een glas frisdrank?

Er zit evenveel suiker in een glas vers geperst fruitsap als in een glas frisdrank. Het enige verschil is dat er in vers geperst fruitsap vitaminen zitten zoals vitamine C en dus iets gezonder is. Wil je een gezonde keuze maken? Kies dan voor een glas water.