Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Feiten en fabels over fruit

Mag je geen fruit eten na een maaltijd?

Dat je geen fruit mag eten na een maaltijd heeft geen enkele wetenschappelijke grond. Evenmin als de stelling dat fruit op een nuchtere maag moet worden gegeten of net niet. Zulke theorieën spruiten vaak voort uit de zogenaamde combinatiediëten. De voorstanders ervan beweren dat het samen innemen van bepaalde voedingsstoffen verteringsproblemen veroorzaakt. 

Deze visie is onjuist omdat ze zich baseert op een verkeerde interpretatie van de spijsvertering. Onderzoek toont immers aan dat de vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten los van elkaar plaatsvindt, zodat foute voedingscombinaties niet kunnen voorkomen.

Volstaat een stuk fruit per dag?

Een appel, peer of banaan dekt niet de dagelijkse fruitbehoefte. Hiervoor zijn minstens twee tot drie stukken fruit nodig (250 tot 375 gram), bij voorkeur van een verschillende soort. Als je meer fruit wilt eten, kan het tijdelijk bijhouden van een dagboek een handig hulpmiddel zijn. Het geeft je een perfect beeld van je fruitverbruik, wat een goede basis is om het bij te sturen.

Mag je zoveel fruit eten als je wil?

Fruit is gezond maar je mag er niet oneindig veel van eten. Fruit bevat naast vitaminen, mineralen en vezels ook suiker. Te veel suiker past niet in een gezonde levensstijl. Het is aanbevolen dagelijks twee tot drie stukken vers fruit te eten. 

Gist fruit in de darmen?

Onverteerde resten van fruit, maar ook van andere voedingsmiddelen, gisten inderdaad in de dikke darm. Dit is evenwel een volkomen natuurlijke fase van de spijsvertering, die normaal geen problemen teweegbrengt. Deze ontstaan daarentegen wel als de darmflora verstoord is en ongewenste bacteriën de overhand krijgen als gevolg van stress, ziekte, een eenzijdige en te vette voeding of het gebruik van te veel medicijnen.

Verzuurt fruit het lichaam?

De zuurtegraad van het bloed wordt op geen enkele manier beïnvloed door voedingsmiddelen. Bovendien worden de zuren die in fruit voorkomen ofwel niet door het lichaam opgenomen, ofwel omgezet in water en koolstofdioxide die vervolgens grotendeels worden uitgeademd. 

Tast fruit de tanden aan?

Dat fruit de tanden aantast is gedeeltelijk correct omdat fruit natuurlijke suikers en zuren bevat. Toch pleegt fruit geen aanslag op de tanden indien je oog hebt voor enkele aandachtspunten.

  • Eet niet de hele dag door fruit. Meer dan zes eet- of suikermomenten per dag verhogen de kans op tandbederf.
  • Beperk het gebruik van gedroogde vruchten. Ze zijn erg kleverig en kunnen tot zeventig procent suiker bevatten. Vanuit tandheelkundig oogpunt behoren ze zelfs tot de categorie snoep.
  • Vermijd overdreven consumptie van citrusvruchten en neem ze niet als tussendoortje. Zij bevatten specifieke zuren, waardoor het risico op tanderosie toeneemt.
  • Verkies vers fruit boven vruchtenmoes. Verse vruchten stimuleren sterker de aanmaak van speeksel, waardoor de zuren sneller worden geneutraliseerd en weggespoeld.
  • Geef de voorkeur aan fruitconserven op eigen sap boven fruit op siroop, dat te veel toegevoegde suiker bevat.