Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Gezond eten in goed ingerichte keuken

Het is niet altijd gemakkelijk om goede voornemens in de praktijk om te zetten. 

Om gezonder te eten, kan ook de inrichting van je keuken een hulp zijn.  

Met onderstaande tips ben je al een eind op weg.

Zet gezonde eetwaren in het zicht

Organiseer je kasten en koelkast zo dat je vooral de gezonde etenswaren ziet. Dit helpt je om meer fruit en groenten te eten. Deze horen trouwens niet alleen thuis in de ijskast. Zet een fruitmand op de keukentafel en je zal merken dat je sneller naar een appel of peer grijpt. 

Verberg verleidelijk voedsel

Zet cornflakes, chips, gebakjes, limonade en koekjes uit het zicht, zodat je minder in de verleiding komt. 

Ruim je keuken op

Een ordelijke keuken kan helpen om minder te snoepen. Zet keukentoestellen dus altijd terug in de kast en probeer snijplankjes en andere hulpmiddelen netjes op te bergen

Gebruik je keuken enkel om te koken en te eten

Hoe langer je in de keuken rondhangt, hoe groter de kans dat je meer zal eten. Zet dus geen gemakkelijke zetel in de keuken en hou de televisie en computer voor in de zithoek. 

Kies kleine verpakkingen

Grote verpakkingen zijn economischer, maar zorgen ervoor dat je de neiging hebt om meer te eten. Een oplossing is om de grote verpakkingen te verdelen in meerdere kleine porties en ze zo op te bergen. 

Eet uit kleinere borden

Uit een groot bord eet je doorgaans meer. Kleine borden zorgen ervoor dat je minder zal eten

Drink uit het juiste glas

Kies voor frisdrank een klein of smal glas. Voor water is het dan weer aangewezen om grote glazen te gebruiken. 

Zet geen potten op tafel

Je hebt de neiging om vaker bij te scheppen als de pot op tafel staat. Vul de borden dus vooraf en laat de potten en pannen op het vuur staan. Ook dit kan helpen om minder te eten. 

Doe niets anders terwijl je eet

Je eet meer als je dit combineert met andere activiteiten. Je gebruikt dus beter geen tv, krant of tablet tijdens de maaltijd. Neem je tijd om bewust te eten en ervan te genieten. Je zal merken dat je minder nodig hebt als je mindful eet

Ga ook naar

CM-diensten en
-voordelen