Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Gezond koken in twintig minuten

Ook als je geen tijd of zin hebt om lang aan het fornuis te staan, kan je een gezonde maaltijd op tafel toveren. 

Mits voldoende variatie en creativiteit, en met behulp van de diepvries en microgolfoven wordt koken in twintig minuten een smaakvol succesverhaal.

Diepvries als bondgenoot

  • Zorg dat je diepvriesgroenten in huis hebt. Je hoeft ze niet meer te versnijden waardoor je tijd bespaart. Bovendien is de voedingswaarde ervan minstens even goed als verse groenten die je in de winkel koopt. Belangrijk is wel dat je kiest voor niet-bereide groenten.  
  • Sommige groenten en bereidingen kan je in grote hoeveelheden klaarmaken en in verschillende porties invriezen. Denk maar aan rode of witte kool, spaghettisaus met veel groenten, zelfgemaakte lasagne of vol-au-vent. 

Microgolf als kooktechniek

Meestal gebruiken we de microgolf om restjes op te warmen of producten te ontdooien. Maar je kan hem ook gebruiken om aardappelen te koken, of groenten te stomen of te pocheren. Op minder dan tien minuten is je eten gaar. 

De gaartijden zijn afhankelijk van de hoeveelheid, de grootte van de stukken en de aard van de voeding. De kooktijden moet je zelf wat uitzoeken. Dit hangt ook af van je voorkeur, bijvoorbeeld voor al dan niet beetgare groenten. 

Het nadeel is dat het voedsel niet altijd gelijkmatig wordt verwarmd. Dit kan je oplossen door het af en toe eens om te roeren

Nog goed om te weten

  • gebruik enkel kookgerei waarop expliciet staat vermeld dat het geschikt is voor bereiding in de microgolf;
  • voeg bij voorkeur enkele eetlepels water toe aan je groenten of aardappelen; 
  • laat de bereiding even rusten zodat de warmte zich gelijkmatig over het product kan verdelen en nagaren mogelijk wordt.

Tips

  • Couscous is een ideaal alternatief voor aardappelen of rijst. De bereiding ervan duurt slechts enkele minuten.  
  • Je kan aardappelen voor twee dagen koken. De dag nadien kan je ze verwerken als puree. 
  • Heel wat ovenschotels vragen weinig voorbereidingstijd. Bovendien kan je andere dingen doen terwijl je eten in de oven gaart. 
  • Wokken of roerbakken is een snelle en gezonde kooktechniek. Om tijd te winnen kan je vooraf gesneden wokgroenten en snelkookrijst gebruiken.
  • Soep kan je in het weekend voor een hele week maken. Als de tijd in het weekend ook beperkt is, kan je kiezen voor diepvriesgroenten die al versneden zijn.