Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Vetarm koken

Om een verhoogde cholesterol, overgewicht en hart- en vaatziekten te voorkomen, is het belangrijk zoveel mogelijk bereidingswijzen te kiezen met weinig of zonder vet. Het vetgehalte van bereide voedingsmiddelen beperken, kan op tal van manieren.

  • Gebruik kookwater van groenten om soep of saus klaar te maken. Het is rijk aan minerale zouten.
  • Stoom groenten, aardappelen en vis in een snelkoker of mandje. Zo blijven de voedingswaarde en de smaak goed bewaard.
  • Rooster vlees. Er is dan geen extra vetstof nodig om een goudgeel gebakken en knapperig stuk vlees te krijgen. Laat niet te lang bakken zodat het vlees geen zwarte randen vertoont.
  • Bak vlees in een braadpan met speciale anti-kleeflaag zodat geen bereidingsvet nodig is. Gebruik je toch bereidingsvet bij het bakken, beperk het dan tot maximaal één eetlepel per persoon.
  • Stoof karbonade, hutsepot of ragout in een weinig vloeistof en op een zacht vuurtje.
  • Pocheer (= tegen de kook aan in visbouillon gaar laten worden) vis of wikkel hem met ui en verse kruiden in een ingevette folie en laat hem garen in de oven of microgolfoven.
  • Maak voedingsmiddelen eens vaker klaar in de microgolfoven. De voedingswaarde en de oorspronkelijke smaak van de voedingsmiddelen blijft bewaard.
  • Bereid groenten, aardappelen en vis af en toe in aluminiumfolie.
  • Breng groenten eerder op smaak met kruiden dan met (room)sauzen.
  • Wees zuinig met room en slagroom bij het eten van fruit.
  • Vervang in een recept de vette producten zoals (slag)room door magere plattekaas, magere yoghurt, halfvolle koffiemelk of ingedikte culinaire room maar let bij dit laatste op het vetgehalte op de verpakking.
  • Gebruik voor fondue een geurige, hete magere bouillon.

Ga ook naar

CM-diensten en
-voordelen