Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Aan de slag!

Varieer en zoek alternatieven

Elke dag hetzelfde eten wordt snel saai en eentonig. Speel met je gezonde voedingspatroon. 

Eet bijvoorbeeld elke dag een andere seizoensgroente. En vervang minder gezonde keuzes door de gezonde variant: koop bijvoorbeeld volkorenbrood in plaats van wit.

Eet op vaste tijdstippen en samen met anderen

Las, in de mate van het mogelijke, vaste eetmomenten in voor jezelf. Vermijd te veel tussendoortjes. 

Probeer om samen met anderen te eten: dat helpt je om regelmaat te houden. Zeker voor gezinnen, want als ouder geef je zo het goede voorbeeld en krijgen je kinderen de kans om nieuwe dingen te proeven.

Eet bewust en met mate

Leer afgaan op je buikgevoel: weet wanneer je honger hebt of verzadigd bent. Zit aan tafel, eet langzaam en geniet ervan. 

Ban afleiding uit je buurt: tv uit, smartphone aan de kant. 

Neem kleine porties van wat minder gezond is.

Pas je omgeving aan

Richt je omgeving in zodat de gezonde keuze voor de hand ligt en de ongezonde moeilijker wordt. Leg fruit bijvoorbeeld in het zicht in de keuken en bewaar geen snoep of koeken in je auto of op kantoor.

Bereid je voor op ‘noodgevallen’. Stop een portie soep of pastasaus in de diepvries voor dagen met weinig tijd. En neem een flesje water of zakje noten mee in je tas, zodat snoepautomaten of tankstationsnacks je onderweg niet in verleiding brengen.

Werk stapsgewijs

Moet je van vandaag op morgen je hele eetpatroon omgooien? Nee hoor, elke kleine verbetering is een stap vooruit. 

Hou het vooral haalbaar voor jezelf. Start bijvoorbeeld met één stuk fruit per dag, als je dat nu nog niet deed. Bevalt het je en wordt het een gewoonte? Probeer dan nog een extra stap in te bouwen. 

Geef vooral niet op wanneer je eens een terugval hebt, het gebeurt de besten! 

Hulp nodig? Planmatig werken kan je helpen. Stel bijvoorbeeld een weekmenu en boodschappenlijstje op.

Geniet van wat je eet!

Laat eten ook vooral een feest blijven. Verwen jezelf dagelijks met lekkere gezonde voeding. En gun jezelf af en toe een minder gezonde uitspatting. Blijf dan gewoon bewust van de frequentie (niet te vaak) en portiegrootte (niet te veel). 

Zoek de goede balans tussen voor je lichaam zorgen en genieten.