Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Voedingsdriehoek

Het nieuwe voedingsmodel staat letterlijk op zijn kop

Een kort overzicht van wat je kan eten en hoe je er het best mee aan de slag gaat.

Neem plantaardige producten als basis voor elke maaltijd

Plantaardige voedingsmiddelen die niet of weinig zijn bewerkt, bieden het meeste gezondheidsvoordeel. 

Eet volop groenten, fruit, volle granen en peulvruchten. Vul in kleinere hoeveelheden aan met noten en plantaardige olie.

Beperk je inname van dierlijke producten

Je hoeft vlees, kaas en andere dierlijke producten niet volledig uit je menu te schrappen. Maar kleine(re) porties volstaan. 

Wissel af tussen rood vlees, vis, gevogelte en plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten of tofu. 

Drink vooral water

Water is de beste drank om je dorst te lessen. 

Wil je graag wat variëren? Kies dan voor thee of koffie zonder suiker.

Kies zo weinig mogelijk ultrabewerkte producten

Snoep, koekjes, chips, frisdrank, wijn en bier, … Lekker? Misschien wel. Maar een meerwaarde voor je lichaam? Neen. Je eet en drinkt ze puur voor je plezier. 

Deze producten bevatten vaak veel witte bloem, suiker, vet, zout of alcohol.