Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Seizoensgroenten

Door de vele transportmogelijkheden en de moderne productie- en bewaartechnieken blijft het groenteassortiment nagenoeg het hele jaar door onveranderd. Het lijkt alsof er geen seizoenen meer bestaan. Niettemin zijn er heel wat voordelen om te kiezen voor seizoensgroenten van eigen bodem.

Voordelen

Een gezonde voeding vereist elke dag minstens 300 gr groenten. Omdat niet elke groente dezelfde voedingsstoffen bevat, is variatie belangrijk. Die afwisseling bereik je moeiteloos door inlandse seizoensgroenten te bereiden.

Bovendien staan deze groenten voor versheid, smaak en een hoge voedingswaarde. Leuk meegenomen is ook dat inlandse seizoensgroenten goedkoper en milieuvriendelijk zijn. Want ze vereisen minder transport en worden doorgaans ecologisch geteeld.

Kwaliteitsgroenten van eigen bodem kun je herkennen aan het Flandria-label. Het staat voor producten geteeld volgens strenge eisen en onderworpen aan een externe controle.

Keuze te over

De lente is het seizoen van de primeurgroenten zoals jonge asperges, worteltjes, spinazie en sla. Omdat ze snel verleppen, moet je deze jonge groenten koel bewaren en snel verbruiken.

De zomer levert een rijk groenteassortiment, dat vele gezonde mogelijkheden biedt zoals slaatjes met diverse soorten rauwkost, gerechten met klassieke zomergroenten zoals bloemkool en boontjes of bereidingen met een zuiderse toets. Goed om te weten is dat tomaten, paprika’s, aubergines en courgettes het best bewaard worden bij een keldertemperatuur van ongeveer 12°C. Plaats ze dus nooit in de koelkast want ze krijgen er waterige en verkleurde plekken.

Ook in de herfst is er een overvloed aan inlandse groenten, waaronder vele soorten champignons. 

Met kolen, rapen en witloof heeft ook de winter een typisch aanbod. Een stoofpotje en witloof als rauwkost zijn gezonde aanraders, rijk aan essentiële voedingsstoffen.

Vergeten groenten

Vergeten groenten zijn groenten die in onze streek ooit een normale bron van voedsel waren, maar die nu niet zo bekend meer zijn. Voorbeelden zijn pastinaak, rammenas, wortelpeterselie, koolrabi, aardpeer en postelein. Als je ze kan eten in hun natuurlijke seizoen zijn ze bijzonder smaakvol, kraakvers en gezond. 

Vergeten groenten zijn niet het hele jaar door verkrijgbaar. Daarom vind je ze minder in de supermarkten, die het liefst het hele jaar door dezelfde groenten aanbieden. 

Doorgaans passen ze goed in een ecologische tuin en op een biologische boerderij. Vaak zijn het lokaal aangepaste soorten en rassen zijn die weinig of niet ziektegevoelig zijn, en een goede opbrengst geven. 

Seizoenskalender

Om te weten welke groenten in welk seizoen geoogst worden, is de seizoenskalender een handig instrument. Hij beperkt zich niet tot de bekende groenten, maar zet ook de vergeten groenten in de kijker. 

Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE