Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Vis

Je doet er goed aan om tweemaal per week vis te eten. 

Als bescherming tegen chronische aandoeningen genieten vette vissoorten de voorkeur. Ze zijn een belangrijke bron van onverzadigde omega-3-vetzuren, die onmisbaar zijn voor het optimaal functioneren van onder meer cellen, organen en het immuunsysteem.

Omdat ze een kleurtje hebben, zijn vette vissoorten makkelijk te onderscheiden van de magere. Tot de vette soorten behoren onder andere zalm, tonijn, forel, paling, sardien, makreel en haring.

Onderzoek toont aan dat twee porties vette vis per week (een portie = 100 gr bereide vis) de sterfte aan hart- en vaatziekten met twintig tot dertig procent kunnen verminderen. Bovendien zijn er aanwijzingen dat ze ook dementie, kanker, darmaandoeningen en diabetes type2 helpen voorkomen.

Cholesterol

Het cholesterolgehalte van vis is vergelijkbaar met dat van vlees. Rivierpaling, ansjovis, schaal- en schelpdieren bevatten evenwel meer cholesterol. Nochtans zijn deze soorten niet verboden in het kader van een cholesterolverlagend dieet.

Je cholesterolgehalte wordt namelijk niet zozeer bepaald door de cholesterol die rechtstreeks via de voeding wordt opgenomen maar wel door de vetzuren in de voeding. Vooral verzadigde vetzuren hebben een ongunstige invloed op je cholesterolgehalte maar deze zitten nauwelijks in verse vis.

Hou er evenwel rekening mee dat je per dag niet meer dan 300 mg cholesterol mag opnemen.

Veilig

Is vis wel gezond, gezien de verontreiniging van waterlopen en zeeën? Het is een vaak gehoorde vraag, die we positief kunnen beantwoorden.

De controle op vis is wettelijk gereglementeerd. En de gemeten verontreinigingen aan dioxines, PCB’s, kwik en pesticiden in vis blijven onder de limieten die onder meer bepaald zijn door de Wereldgezondheidsorganisatie.

Bij de berekening van deze limieten werden grote veiligheidsmarges ingebouwd, zodat de consumptie van vis geen gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Zeker als je voldoende variatie voorziet, is het volkomen veilig om tweemaal per week vis te eten.

Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar

CM-diensten en
-voordelen