Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Vlees

Naast nuttige voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitaminen en mineralen, bevat vlees ook verzadigd (ongezond) vet. Niet overdrijven met de consumptie van vlees, is dan ook de boodschap.

Verzadigde vetzuren hebben namelijk een negatieve weerslag op de cholesterolwaarden in het bloed en kunnen aan de basis liggen van hart- en vaatziekten. Daarnaast zou het regelmatig eten van vooral rood vlees onder meer dikkedarm-, prostaat- en borstkanker in de hand werken.

Om een verhoogd risico op kanker en hart- en vaatziekten tegen te gaan, beperk je de consumptie van vlees beter tot 100 gram per dag, beleg bij de broodmaaltijd inbegrepen.

In het kader van een gezonde voeding genieten mager en halfvet vlees duidelijk de voorkeur. Niet alleen omdat het minder vet bevat maar ook omdat mager vlees eerder enkelvoudig onverzadigde (gezonde) vetzuren bevat dan verzadigde.

Uiteraard is ter afwisseling een stukje worst of een gebakken speklapje best mogelijk, zolang deze eerder uitzondering dan regel zijn. En voor charcuterie geldt het devies: eet brood met beleg in de plaats van beleg met brood.

Dokter Michiel Callens, preventie-arts CM

Ga ook naar

CM-diensten en
-voordelen