Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

Phishing

Er zijn valse e-mails in omloop waarin oplichters je vragen - zogezegd in naam van CM - om bepaalde gegevens in je CM-profiel bij te werken. Ga hier niet op in. Controleer altijd of de berichten die je ontvangt effectief van CM komen.

Hoe herken je valse e-mails?

Controleer de afzender

Zie je enkel een naam van de afzender en geen volledig e-mailadres? Dan kun je dat controleren door ernaar te wijzen (computer) of door je vinger een seconde op de naam te houden (telefoon/tablet).

✅ CM stuurt altijd mails met een afzender die eindigt op '@cm.be' of '@info.cm.be'.
❗Blijf waakzaam zelfs bij afzenders die veilig lijken en controleer het volledige bericht.

Andere afzenders zijn te wantrouwen. Bijvoorbeeld:

Controleer de link ZONDER er op te klikken

In een valse e-mail word je vaak gevraagd om je persoonlijke gegevens bij te werken door te klikken op een link. Controleer de link door ernaar te wijzen zonder te klikken (computer) of door je vinger een seconde op de link te houden en niet te tikken (telefoon/tablet). 

✅ CM zal je in e-mails altijd doorverwijzen naar www.cm.be, mijn.cm.be of campaigns.cm.be.

Andere sites zijn te wantrouwen. Bijvoorbeeld:

  • ❌ www.cm-beheren.com
  • ❌ dfjhuhs.sbs

E-mails met een link die niet verwijst naar de CM-site:

Enkele voorbeelden

Met enkele voorbeelden tonen we hoe oplichters te werk gaan om je geld of gegevens te bemachtigen. Dit kan je helpen om soortgelijke pogingen te herkennen.

Wat te doen als je niet zeker bent?

Valse e-mails spelen in op onzekerheid. Zijn je gegevens nog correct? Pas ze aan voor het te laat is... Oplichters doen dit om je te laten klikken op de valse link in de e-mail. Wil je toch je gegevens nakijken?

  • Ga naar de CM-site met de url https://www.cm.be en log in op jouw profiel om je gegevens daar te controleren.
  • Neem contact op met CM en vraag informatie over de e-mail.

 

Wat moet je doen als je merkt dat je gegevens gelekt zijn?

Je gegevens weer laten verdwijnen van het internet is onmogelijk.  Wat je wel snel kan en moet doen, is de wachtwoorden die je gebruikte op de getroffen platformen onmiddellijk veranderen. Als je hetzelfde wachtwoord op verschillende plaatsen gebruikt, wat wij stellig afraden, dan moet je het op al die plaatsen veranderen. Gebruik voortaan overal waar dat kan tweestapsverificatie.

Denk je slachtoffer te zijn van phishing of een andere vorm van online oplichting?

Op de site van SafeOnWeb vind je tal van nuttige tips. Hoe je phishing-websites kunt herkennen, wat je moet doen als je je gegevens toch hebt doorgegeven, ...