Slaaphygiëne op school

Niet alleen thuis: slaaphygiëne op school is ook belangrijk.

Wist je dat voldoende slaap cruciaal is voor het lichamelijke en mentale welzijn van de leerlingen?

's Nachts gebeurt er meer dan schaapjes tellen alleen. 

  • Tijdens het slapen scheiden kinderen een groeihormoon af.
  • Slapen maakt kinderen vrolijker en mentaal fitter..
  • Een kind dat goed slaapt, heeft een hogere weerstand en wordt minder snel ziek.

Zes tips voor op school

Met deze tips stimuleer je een gezonde slaapgewoonte op school.

Heel wat ouderverenigingen ‘klussen’ op school. Ze verfraaien de speelplaats, schilderen de klaslokalen, geven de schooltoiletten een opknapbeurt, leggen een moestuin aan … 

Misschien kun je hen ook inschakelen om een gezellige relaxruimte te bouwen? Daar kunnen de leerlingen tijdens de middagpauze even uitrusten

Denk bijvoorbeeld aan een leesklas of -hoek, een snoezelruimte of een filmlokaal.

Een evenwichtig voedingspatroon bevordert een goed slaappatroon. Daarbij horen een stevig ontbijt, gezonde tussendoortjes, een voedzaam middagmaal en een niet te zwaar avondmaal. Zo voelen leerlingen zich overdag fit en ’s avonds ontspannen. 

Zorg dat het voedingsbeleid op school dat patroon stimuleert. Welke tussendoortjes zijn toegelaten? Enkel fruit of ook koek en snoep? Of voorziet de school zelf tussendoortjes? Wat met traktaties bij verjaardagen? 

Meer info vind je hier.

Bewegen is op elke leeftijd belangrijk. Door overdag veel te bewegen, het liefste in de buitenlucht, kunnen de leerlingen hun energie kwijt. Zo kunnen ze 's avonds de dag rustig afsluiten.

In de klas verwerven leerlingen idealiter deze vaardigheden over het thema slaap. Ze weten: 

  • dat een goed slaappatroon belangrijk is; 
  • wat een goede slaaproutine is: tanden poetsen, wassen, pyjama aan, tijdig en op een vast uur gaan slapen …; 
  • dat een goede nachtrust méér betekent dan op tijd in bed kruipen: een evenwichtig voedings- en bewegingspatroon overdag, een vaste structuur 's avonds, tijd voor een gezellig afsluitmoment …; 
  • dat iedereen wel eens wakker wordt door dromen of angsten

CM ontwikkelde daarom 'Droomzacht', een educatief pakket voor de tweede en derde kleuterklas rond het thema slaap.

Tijdens klasactiviteiten of op de speelplaats kunnen leerlingen deze signalen geven: 

  • Rechtstreeks: ‘Ik ben moe.'
  • Onrechtstreeks: ogen die dichtvallen, geeuwen, afwezige blik, alleen in een hoekje kruipen, snel geprikkeld reageren, gevoelig voor overprikkeling (bijvoorbeeld lawaai of licht), moeilijkheden om te concentreren … 

Als leerkracht zie je de veranderingen in het gedrag van een leerling. Negeer deze signalen niet, maar grijp ze aan om te praten met de leerling.

Zitten leerlingen moe in de klas, vooral na het weekend? Ook ouders moeten weten wat de gevolgen zijn van slaaptekort. Het beïnvloedt het humeur van hun kind en hun concentratie in de klas. Hun schoolresultaten en sociale vaardigheden kunnen eronder lijden. 

Organiseer daarom een infoavond op school over ‘slapen’. Deze thema’s kunnen aan bod komen: 

  • Hoeveel uur slaap heeft een kind nodig? 
  • Hoe merk je dat je kind moe is? 
  • Wat houden een slaapritueel en een goede slaaphygiëne in? 
  • Hoe kun je slaapmoeilijkheden aanpakken en wat kun je doen als je kind niet naar bed wil?

Juf Brigitte over 'Droomzacht'

Brigitte is juf in de tweede kleuterklas van de Sint-Leo Hemelsdaele Basisschool De Lenaard in Brugge. Samen met haar klasje werkte ze drie weken lang met het educatief pakket 'Droomzacht'.

Hoe ging je met 'Droomzacht' aan de slag in de klas? 

'Elk thema draait rond een ander diertje. Ze kwamen ondertussen allemaal al aan bod, telkens met verschillende activiteiten. We speelden een spel rond slaaprituelen, bijvoorbeeld. De leerlingen moesten kaarten met de verschillende stappen van het slapengaan in de juiste volgorde leggen. Heel leuk.'

Wat vonden de kinderen van Arno de Aap en zijn vriendjes? 

De leerlingen waren enthousiast over de mooie vertelplaten. Ze kenden de diertjes heel goed en konden de lessen goed volgen. 

Kon je ook de ouders betrekken bij het thema ‘slaap’? 

De achtergrondinformatie in het begin van het pakket vond ik heel interessant. Ik gaf de ouders twee nieuwsbriefjes mee om hen ook op de hoogte te brengen over een goede slaaphygiëne.