Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Kritisch omgaan met info

Voor gezondheidsinformatie consulteer je het best een betrouwbare bron: 

  • je zorgverlener (bv. je huisarts of apotheker); 
  • websites van ziekenhuizen, ziekenfondsen of organisaties van de overheid; 
  • www.gezondheidenwetenschap.be: informatie over gezondheidsnieuws in de media en over richtlijnen voor artsen.

Bij twijfel, helpen volgende vragen om kritisch om te gaan met informatie.

Wie is aan het woord?

Juist Een professor of expert. De persoon werkt voor een universiteit of betrouwbare gezondheidsorganisatie.
Fout Iemand die zich voordoet als expert, maar niets met gezondheid te maken heeft.

Wat is het echte nieuws?

Juist Lees altijd het volledige artikel. Titel en foto's dienen enkel om lezers te lokken.
Fout Laat je niet vangen door sensationele titels zoals 'Kippensoep helpt je van je verkoudheid af'.

Waar lees je de informatie?

Juist Op de website van een betrouwbare organisatie of in een betrouwbaar tijdschrift. Check op een website steeds wie de auteurs of initiatiefnemers zijn.
Fout Op een onbetrouwbare website of in een puur sensatiegericht blad. Websites en bladen vol reclame zijn doorgaans minder betrouwbaar.

Wanneer werd de tekst geschreven?

Juist Een recente tekst of een recent onderzoek.
Fout Verouderde informatie.

Waarom werd de tekst geschreven?

Juist Om mensen correct te informeren of bewust te maken. Om een nieuwe, betrouwbare studie in de kijker te zetten.
Fout Om spectaculaire cijfers te verspreiden of reclame te maken voor producten.

Hoe komt men tot de conclusie?

Juist Op basis van een betrouwbare studie.
Fout Na een enquête bij een handvol Vlamingen. Het is een mening of idee.

Is de info geloofwaardig?

Juist Luister naar je gezond verstand.
Fout Is iets te mooi om waar te zijn? Dan is het meestal niet waar.