Kies hier je regio

Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

Kies hier je regio

Vul je regio of ziekenfonds in. Zo krijg je ook regionale informatie over voordelen, activiteiten en nieuwe initiatieven.

CM-ziekenfonds

Slapeloosheid

Wat?

Af en toe slecht slapen is geen ramp. Maar als je nachtenlang slecht slaapt, kan er meer aan de hand zijn en sprake zijn van slapeloosheid of insomnia. 

Dit is het geval als je meerdere keren per week last hebt van een van volgende zaken: 

  • je geraakt moeilijk in slaap en ligt meer dan dertig minuten wakker voor je in slaap valt; 
  • je wordt ’s nachts meerdere keren wakker en valt moeilijk terug in slaap; 
  • je wordt ’s morgens vroeger wakker dan gepland; 
  • je ervaart een slechte slaapkwaliteit. 

Bovendien verloopt je dagelijks functioneren moeizamer. Je bent vermoeid, suf, prikkelbaar, gespannen, je kan je moeilijker concentreren of je hebt last van stemmingswisselingen. Soms besef je niet dat dit het gevolg is van een gedaalde slaapkwaliteit.

Er moet aan beide criteria voldaan zijn vooraleer er sprake is van slapeloosheid. Indien je slecht slaapt maar overdag normaal functioneert, heb je misschien minder slaap nodig dan je denkt. 

Soorten

  • Acute slapeloosheid
    Ontstaat vaak als een tijdelijke reactie op stress of op een verandering in je leven. Dit kan onder meer te maken hebben met je studies, beroep, familie, gezondheid of financiële situatie.
    Meestal gaan de problemen met inslapen na verloop van tijd vanzelf weer over door even geduld te hebben, het probleem aan te pakken of erover te praten. 
  • Chronische slapeloosheid
    Bij deze langer durende slapeloosheid kan je vaak geen duidelijk uitlokkende factor meer aanduiden. Het gaan slapen wekt dan vaak onbewust negatieve gevoelens of piekergedachten op. Slapen wordt een opgave, brengt frustratie met zich mee en staat niet meer symbool voor ontspanning en rust.

Veelgestelde vragen

Bronnen: Leerboek slaap en slaapstoornissen (uitg. Acco) en www.chronomed.nl, bewerkt door dokter Elise Rummens, preventie-arts CM