Je browser ondersteunt geen JavaScript of JavaScript is uitgeschakeld.

Hoe kan ik stress beheersen en voorkomen?


Spoor uitlokkende factoren op

Veel spanningen komen voor of nemen toe in gelijkaardige situaties, in contact met dezelfde mensen of op bepaalde ogenblikken van de dag. Spoor deze situaties op en ga na of je deze kan veranderen.

Als de situatie niet veranderd kan worden, kan de stress verminderen door de kijk op de situatie te veranderen of door te werken aan de gevoelens die de stress oproept.

Verander de manier waarop je naar de situatie kijkt

Iedereen kijkt met een bepaalde bril naar de wereld om zich heen. Deze bril kan leiden tot heel wat spanning. Oefen om dezelfde situaties eens te bekijken door de ogen van iemand anders. Verwacht je niet teveel of onrealistische dingen? Leg je jezelf geen te hoge normen op?

Zorg regelmatig voor ontspanning

Het lichaam is goed bestand tegen een kortdurende stressreactie. Als korte periodes van stress afgewisseld worden met ontspanning komt het lichaam weer tot rust. Neem je af en toe een rustpauze in de loop van de dag? Zorg je voor voldoende ontspanning?
Zoek een positieve uitlaatklep voor de frustraties in je leven. Ga wandelen, sporten of zoek een hobby. Ook zomaar niets doen kan heel ontspannend werken.
Drink geen extra alcohol en reageer je niet af op je omgeving. Gebruik medicatie steeds in overleg met je arts.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Goed gedoseerde lichamelijke activiteit is een goede manier om de vrijgekomen energie af te reageren. Een vast moment afspreken met anderen helpt om vol te houden.

Zorg voor een goede organisatie en planning

Maak een lijst van de dingen die je moet of wil doen. Leg prioriteiten vast. Zo loop je minder kans om iets te vergeten en vergroot het gevoel van controle. Aanvaard dat de minder dringende dingen niet onmiddellijk gebeuren.

Toon emoties

Als je emoties kunt uiten, vermindert de spanning. Dit kan door te praten of door alles van je af te schrijven.

Zoek steun bij anderen

Zorg voor voldoende contacten met anderen. Je kunt stresserende gebeurtenissen beter hanteren als je kunt terugvallen op mensen op wie je kunt rekenen en met wie je gevoelens kunt delen. Een goed gesprek of een luisterend oor verminderen de spanning.

Leer neen zeggen

Veel mensen zeggen steeds ‘ja‘ als iemand hen iets vraagt. Op korte termijn geeft dit een goed gevoel. Op lange termijn werkt dit negatief. Men kan immers niet al die beloftes houden. Het gevolg daarvan is overbelasting en spanning.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Een gezonde leefwijze bevordert de veerkracht. Zorg voor voldoende slaap, gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging, gevoel voor humor. Wees matig met alcohol- en koffiegebruik. Let op je gebruik van medicatie en op je rookgedrag.

Veelgestelde vragen