Wandelschoenen
HomeGezond levenBewegingBeweegactiviteiten Wandelen

Wandelschoenen


Gewone schoenen volstaan om dagelijks dertig minuten te bewegen. Maar voor langere tochten loop je met gewone schoenen meer risico op blessures omdat je voeten niet voldoende beschermd zijn. 

  • Een goede schoen beschermt de voet tegen vochtig weer maar zorgt ook voor een goede luchtaanvoer en -afvoer
  • Kies een schoen aangepast aan het terrein. Hoe ruwer en veeleisender het terrein, hoe steviger de schoen moet zijn. Wandelschoenen worden naargelang de stevigheid ingedeeld in verschillende categorieën:
    • categorie A is de lichte wandelschoen die soepel, licht en luchtig is; 
    • categorie B is de stap- of trekkingschoen die steviger is en meer bescherming geeft tegen ruwer terrein; 
    • categorieën C, D en E zijn bergschoenen voor avontuurlijke bergtochten.
  • Dikke zolen voorkomen dat je na een tijdje ieder steentje op de grond voelt.
  • Zorg dat je schoenen regenbestendig zijn. Een schoen met goretex garandeert je waterdichtheid. 
  • Let op dat er geen oneffenheden aan de binnenkant van je schoenen zijn. 
  • Koop nieuwe wandelschoenen in de namiddag. Je voeten zwellen immers in de loop van de dag een klein beetje op. 
  • Pas beide schoenen met de sokken waarmee je normaal gaat wandelen en loop wat rond in de winkel. 
  • Pas verschillende merken van schoenen. 
  • Wandelschoenen mogen niet knellen. Tijdens het stappen zwellen je voeten immers meestal wat op.
  • Loop nieuwe schoenen eerst een paar keer in vooraleer je er een lange tocht mee doet. Zo voorkom je blaren.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen