HomeGezond levenLeefgewoontenMinder zittenHoe minder zitten en meer bewegen?

Tips voor op het werk of in de les


  • Zit niet langer dan twintig tot dertig minuten stil achter je bureau. Rek je af en toe eens uit. 
  • Wissel zitten en staan af indien er mogelijkheden zijn om staand te werken. 
  • Gebruik zoveel mogelijk de trap in de plaats van de lift. 
  • Maak een korte wandeling tijdens de middagpauze. Of lunch staand of al wandelend. 
  • Plaats een printer niet vlak naast je bureau. Plaats hem op een afstand zodat je enkele stappen moet zetten. Doe dit ook met je papiermand. 
  • Telefoneer rechtstaand. De kans bestaat dat je collega’s eens raar opkijken, maar blijf volhouden. Voor je het weet, wordt er raar gekeken als je zittend telefoneert. 
  • Hou een gesprek staand of al wandelend als een collega aan je bureau komt voor kort overleg. 
  • Bekijk of het mogelijk is om een langer overleg staand te organiseren. 
  • Ga naar een collega in plaats van te mailen. Hierdoor strek je niet alleen je benen. Want soms is een kort gesprek efficiënter dan een mail te sturen. 
  • Haal regelmatig een glas water. Dat zorgt er ook voor dat je voldoende water drinkt
  • Gebruik een wc die zich op een ander verdieping bevindt. 
  • Zorg voor een goede zithouding.
  • Plan voldoende (korte) pauzes tijdens vergaderingen. 

Heb je schrik voor de reactie van collega’s? Spreek er met hen over. Er zullen allicht collega’s zijn die je voorbeeld volgen, waardoor het gemakkelijker is om de tips toe te passen. Lees meer tips voor een zittend beroep.

Ga ook naar