HomeGezond levenLeefgewoontenSlapenBeter slapen

Gezonde slaaphygiëne


Vaak ben je pas met je slaap bezig op het ogenblik dat je naar bed gaat. Wat eigenlijk te laat is. Voor een goede nachtrust en om slaapproblemen te voorkomen, zijn een gezonde levensstijl overdag en een goede slaaphygiëne belangrijk. 

Een goede slaaphygiëne betekent dat je oog hebt voor wat je slaap positief beïnvloedt en je de dingen vermijdt die je slaap negatief beïnvloeden. Dit vraagt wel wat inspanning. Maar het loont. Want wie zowel voldoende als deugddoend slaapt, gunt zijn lichaam de rust die het nodig heeft om er de volgende dag weer in te vliegen.

Vaste slaapgewoontes

De basis voor een goede nachtrust zijn vaste gewoontes. Elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip opstaan of gaan slapen, zorgt ervoor dat je een regelmatig slaappatroon opbouwt. Op die manier ‘programmeer’ je je lichaam om aan te voelen wanneer het tijd is om te gaan slapen. Wijk je te veel af van zo’n regelmatig slaappatroon, kan je interne klok ontregeld raken. Je lichaam weet dan niet meer wanneer het tijd is om te gaan slapen of op te staan. 

Heel lang uitslapen in het weekend is geen goed idee omdat je dan te veel afwijkt van je vaste slaaptijden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je per nacht voldoende uren slaapt zodat je overdag optimaal kunt functioneren. Wil je toch eens een avond weggaan en de volgende dag uitslapen? Kies dan voor een beperkte vorm van uitslapen door maximaal anderhalf uur langer dan normaal te slapen.

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen