HomeGezond levenLeefgewoontenSlapenBeter slapen

Niet piekeren


Wie ’s avonds in bed ligt te piekeren, geraakt vaak minder goed in slaap. Probeer piekergedachten uit je slaapkamer te houden. 

Ben je een echte piekeraar en kun je moeilijk loslaten? Voorzie een vast piekermoment in de vooravond. Laat gedurende een kwartier alle piekergedachten in je los. Ga even buiten en laat je gedachten wegwaaien of schrijf ze op een briefje en gooi het nadien in de vuilnisbak. 

Maak een gewoonte van dit piekerkwartier. Na verloop van tijd heb je in bed dan geen behoefte meer om te piekeren. 

Komen piekergedachten toch weer op als je in bed ligt? Probeer je aandacht te richten op iets positiefs. Denk aan leuke dingen waardoor je ontspant.

Dump je piekergedachten

Lig je vaak te piekeren in bed? Hou je piekergedachten vandaag uit de slaapkamer door deze oefening

  • Noteer je piekergedachten in onderstaand blokje. Schrijf op deze manier van je af wat je uit je slaap houdt. 
  • Druk vervolgens op de knop ‘Verzenden’ en je gedachten verdwijnen van het scherm.

De piekergedachten worden volledig anoniem verzonden en verzameld. Ze bieden geen recht op persoonlijk advies, maar kunnen eventueel anoniem worden gebruikt in redactionele teksten. Door je piekergedachten door te sturen, ga je hiermee akkoord.

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen