Ontspanning
HomeGezond levenLeefgewoontenSlapenBeter slapen

Ontspanning


De overgang van wakker zijn naar slapen verloopt geleidelijk. Daarom is het belangrijk dat je je lichaam rustig voorbereidt op de nacht. 

Bewegen of een intensieve inspanning kan een positief effect hebben op je nachtrust. Maar het tijdstip waarop je zo’n inspanning doet is belangrijk. Nadien heb je namelijk tijd nodig om tot rust te komen en af te koelen voor je in slaap geraakt. 

Neem, minstens een halfuur voor je gaat slapen, bewust de tijd om te ontspannen. Vermijd spannende televisieprogramma’s, hevige discussies of intensieve activiteiten. Kies eerder voor een korte wandeling, een ontspannend boek, een bad of luister naar rustige muziek. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen.

Ontspanningsoefening: buikademhaling

Heb je ’s avonds moeite om tot rust te komen? Doe dan deze ontspanningsoefening gedurende enkele minuten

  • Ga gemakkelijk liggen of zitten en sluit je ogen. 
  • Adem diep in en langzaam uit. 
  • Leg je handen op je buik en voel je buik op en neer gaan. 
  • Adem in door je neus en voel hoe je buik uitzet. 
  • Adem rustig uit en voel hoe je buik weer platter wordt.

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen