HomeGezond levenLeefgewoontenSlapenVerstoorde slaap

Gevolgen

Kortdurend slaaptekort

Af en toe een nacht slecht slapen is geen ramp. De volgende ochtend voel je je misschien wat moe, kun je je minder goed concentreren of ben je wat prikkelbaar. 

Maar dat slaaptekort haal je vlug in. Je lichaam zet vanzelf een proces in gang om de gemiste slaapduur in te halen. De volgende nacht zal je automatisch meer diepe slaap en REM-slaap doorlopen waardoor je herstelt van die slechte nacht. 

Een kortdurend slaaptekort heeft weinig tot geen fysieke effecten. Je bloeddruk, hartslag en evenwicht blijven normaal. Je verteert echter wel moeilijker suikers en hebt vaak meer zin om te eten, wat kan leiden tot gewichtstoename.

Langdurig slaaptekort

Ga je slordig om met je slaap door bijvoorbeeld een slechte slaaphygiëne, een onregelmatig slaappatroon of een drukke agenda waardoor je te weinig slaapt? Dan loop je het risico om een langdurig slaaptekort op te bouwen. 

Kenmerkend voor een langdurig slaaptekort is dat:

  • je minder in bed ligt dan je nodig hebt; 
  • je regelmatig klachten ervaart in je dagelijks functioneren (bv. verminderde concentratie, prikkelbaarheid); 
  • je minder klachten ervaart wanneer je langer slaapt tijdens weekends of in de vakantie; 
  • een dutje overdag helpt om de dag door te komen en je geen problemen hebt om ’s avonds in slaap te geraken of ’s nachts door te slapen. 

De belangrijkste oorzaak van een langdurig slaaptekort is een drukke levensstijl. We hebben, zowel professioneel als privé, meer verplichtingen dan vroeger, stellen onze slaap regelmatig uit en hebben slechte slaapgewoontes. 

Door een chronisch slaaptekort ga je overdag minder functioneren: concentratie- en geheugenstoornissen, minder flexibel en minder creatief denken, prikkelbaar, … Soms krijg je er ook een down-gevoel van. Dit ontstaat doordat je lichaam en je hersenen niet meer in staat zijn om alle prikkels te verwerken. 

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen