HomeGezond levenLeefgewoontenSlapenVerstoorde slaap

Wat te doen?

Bij kortdurend slaaptekort

Wie af en toe of gedurende een korte tijd wat minder slaapt, haalt dit slaaptekort snel in. Na een korte nacht hoef je dus niet echt veel uit te slapen of te dutten overdag. 

Doordat je lichaam moeilijker suikers verteert en je vaak zin hebt om meer te eten, is het wel belangrijk om voldoende te blijven bewegen.

Bij langdurig slaaptekort

Door een langdurig slaaptekort geraak je soms in een vicieuze cirkel, wat op termijn kan leiden tot ziekte. Zo kan een slaaptekort bijvoorbeeld een burn-out in de hand werken. Door het tekort aan slaap presteer je minder, wat stress veroorzaakt en waardoor je gaat overcompenseren. Gevolg is dat je nog minder de tijd neemt om te slapen, te rusten of te ontspannen, waardoor je nog meer klachten ondervindt.

Gelukkig kun je een langdurig slaaptekort aanpakken

  • bewaak je agenda door je leven te structureren en prioriteiten te stellen; 
  • respecteer een gezonde slaaphygiëne;
  • probeer, indien mogelijk, je werkrooster te herbekijken (bv. geen onregelmatig werkritme); 
  • voorzie op dagelijkse basis voldoende tijd en regelmaat voor je slaap. 

Wat als er meer aan de hand is?

Als je een lange periode slecht slaapt, is er misschien meer aan de hand en kan er sprake zijn van slapeloosheid

Slaap je al nachtenlang slecht? Voel je je voortdurend moe? Lukt het niet meer zo goed om je dagelijkse taken tot een goed einde te brengen? Ben je prikkelbaar? Voel je je lusteloos? Helpen de slaaptips niet om beter te slapen? Maak je je zorgen over je slaap? Blijf er niet mee zitten en praat erover met je arts. Hij helpt je om de oorzaken van je slaapproblemen in kaart te brengen en zoekt met jou naar een oplossing. Indien nodig kan je arts je ook doorverwijzen naar een slaapcentrum voor verder onderzoek en begeleiding.

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen