HomeGezond levenLeefgewoontenSlapenWat is slapen?

Functie van de slaap

Waarom je slaapt en op welke manier je er baat bij hebt, blijft deels een raadsel. Vooral omdat slapen vanuit onze evolutie gezien niet zonder gevaar is. Tijdens je slaap ben je namelijk veel kwetsbaarder en deels afgesloten van de buitenwereld. 

Maar het feit dat slapen in onze natuur zit, betekent dat de voordelen duidelijk opwegen tegen die kwetsbaarheid.

Lichamelijk herstel

Slapen zorgt ervoor dat je lichaam de nodige rust krijgt om fysiek te herstellen van de activiteiten tijdens de dag. 

Je innerlijke batterijen worden tijdens de nacht met nieuwe energie opgeladen zodat je lichaam nadien weer normaal kan functioneren. 

Psychisch evenwicht

Je hersenen ‘slapen’ niet tijdens je slaap, maar vertonen een heel andere activiteit dan in waaktoestand. Ze verwerken en ordenen de gebeurtenissen en informatie van de dag. 

Informatie, gevoelens en indrukken worden vanuit het kortetermijn-geheugen overgedragen naar het langetermijn-geheugen. Zo ben je na een nachtje slaap mentaal weer fit voor een nieuwe dag.

De hersenen bepalen eveneens wat je al dan niet onthoudt. Als je moeite hebt om informatie te verwerken of je zaken te herinneren, stel je dan ook jezelf het best de vraag of je voldoende slaapt.

Weerstand verhogen

Tijdens de diepe slaap worden afweerstoffen aangemaakt die je beschermen tegen bacteriën en virussen. Wie voldoende slaapt, zal dus minder snel ziek worden. Omgekeerd geldt ook dat wie ziek is, moet slapen. 

De afweerstoffen die je immuunsysteem aanmaakt om je te beschermen tegen ziekte, zorgen er ook voor dat je dieper slaapt. En dat is net de fase van je slaap die je nodig hebt om die afweerstoffen aan te maken.

Energiepeil in balans

Overdag, wanneer je actief bent, heeft je lichaam veel energie nodig. ’s Nachts, wanneer je lichaam in rust is, daalt die energiebehoefte. 

Bij een verstoorde slaap, geraakt ook je energiepeil uit balans. Een verstoorde energiebalans zou diabetes type 2 in de hand werken.

Slaap en emoties

Dat je slaap ook invloed heeft op je gemoedstoestand, heb je misschien zelf al eens gemerkt. Wie onvoldoende slaapt is vaak prikkelbaarder en emotioneler, en heeft de neiging om negatiever te denken. 

Omgekeerd zal wie goed uitgeslapen is gemakkelijker positief in het leven staan, blijer en gelukkiger zijn.

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen