HomeGezond levenLeefgewoontenSlapenWat is slapen?

Slaapstructuur

Tijdens je slaap ontspant en herstelt je lichaam. Maar dat doe je niet in één rechte lijn

Zo is een normale slaap doorheen de nacht opgebouwd uit vier tot vijf blokken van telkens 90 tot 120 minuten. Elk blok of slaapcyclus is op zich weer onderverdeeld in verschillende fasen.

Fasen

  • Eerste fase: doezelslaap
    Tijdens deze eerste fase maak je de overgang tussen wakker zijn en slapen. Je kunt je ogen niet meer open houden, sluimert wat en valt uiteindelijk in slaap. Je slaap is nog zodanig licht dat je heel gemakkelijk wakker wordt. Deze fase duurt meestal slechts enkele minuten. 
  • Tweede fase: lichte slaap
    Tijdens de tweede fase worden je spieren meer ontspannen en adem je rustiger. 
  • Derde fase: diepe slaap
    Na ongeveer een halfuur lichte slaap, kom je in een diepe slaap terecht. Je lichaam ontspant zich volledig en bouwt energie op voor de volgende dag. Tijdens je diepe slaap word je niet gemakkelijk wakker. Wie dan toch gewekt wordt, kan zich gedesoriënteerd of slaapdronken voelen. 
  • Vierde fase: droom- of REM-slaap
    REM staat voor ‘Rapid Eye Movement’ en verwijst naar de snelle oogbewegingen tijdens deze fase van de slaap. Je ademhaling en hartslag worden onregelmatig, de spieren van je armen en benen zijn heel ontspannen en je hersenen heel actief. De droomslaap is heel belangrijk voor je hersenen. Ze verwerken en ordenen de gebeurtenissen en informatie van de dag. Als je tijdens je droomslaap wakker wordt, ben je meteen helemaal wakker omdat je hersenen al zo actief zijn. 

Zo’n blok van doezelslaap, lichte slaap, diepe slaap en droomslaap doorloop je vier tot vijf keer per nacht

Klemtonen verschuiven

Naarmate de nacht vordert, verschuiven de klemtonen.  

Gedurende het eerste deel van de nacht overheerst de diepe slaap die je lichaam gebruikt om te recupereren. 

Gedurende het tweede deel van de nacht wisselen lichte slaap en droomslaap elkaar af. Tegen de ochtend word je dan ook gemakkelijker wakker van een voorbijrijdende auto of van de buurman die naar zijn werk vertrekt. 

Dromen

Iedereen droomt elke nacht ongeveer anderhalf tot twee uur. 

Je droomt het meest tijdens de droomslaap. Deze dromen zijn vaak ook levendiger en emotioneler. Maar ook tijdens de andere fasen van je slaap kun je dromen.

Alleen wanneer je tijdens een droom of onmiddellijk erna wakker wordt, kun je je er nog iets van herinneren

Wakker worden

Doorheen de nacht word je, tussen de verschillende fasen en blokken door, regelmatig wakker. Dat is volkomen normaal. Meestal duurt dit maar enkele seconden en besef je het niet eens.

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen